BouwNieuws uit ZwolleVoorpagina

Dive-under Herfte krijgt vorm

Hoogtepunten van het verhaal
  • Stremmingen: Het treinverkeer van en naar Zwolle ligt in het paasweekend en het eerste weekend van juni voor een groot deel plat

Zwolle- ProRail is in Zwolle flink bezig met het spoor om ruimte te maken voor meer treinen. Het opstelterrein bij Windesheim wordt vernieuwd en uitgebreid. Tussen Zwolle en de spoorsplitsing bij Herfte worden de sporen verdubbelt van twee naar vier. Om ruimte te maken voor de twee extra sporen, worden de huidige viaducten vervangen voor twee nieuwe. Bij Herfte wordt een zogenoemde ‘dive-under’ gebouwd, waardoor treinen elkaar vrij kunnen kruisen. Hierdoor hebben de treinen naar Meppel en Emmen elk een ‘eigen’ spoor en hoeven ze niet meer op elkaar te wachten. Het werk is in het voorjaar van 2019 in uitvoering gegaan.

Opstelterrein

Het eerste deel van het opstelterrein (vlakbij Windesheim) is klaar en sinds september 2019 in gebruik. Met het tweede deel is ProRail flink op weg. Op het terrein is een waterdichte folie aangebracht, om het grondwater te beschermen. Er ligt weer zand over de folie, deels afkomstig uit de dive-under bij Herfte. Dit betekent ook dat de afwatering van het terrein klaar is, de bemaling is sinds deze week gestopt. Ook de verlichting wordt gebouwd zoals gepland. Begin februari worden sensoren geplaatst bij de verlichting, waardoor deze alleen brandt als het nodig is. In de eerste maanden van 2020 worden sporen weer opgebouwd. ProRail zegt in juni 2020 klaar te zijn en dat het hele opstelterrein dan gebruikt kan worden om treinen te parkeren.

“Zowel tijdens de bouw als bij het uiteindelijke resultaat vinden we duurzaamheid belangrijk” zegt ProRail. Het opstelterrein ligt nabij een natuurgebied en in een waterwingebied. ProRail wil de nadelige effecten in de omgeving zoveel mogelijk beperken en werken vanuit duurzame ambities.

Dive-under Herfte         

Inmiddels is de bouwkuip van de dive-under in Herfte bijna helemaal uitgegraven. Het spoor uit Emmen gaat hier straks onder het spoor uit Meppel door. Het zand dat bij het uitgraven is vrijgekomen, wordt zo veel mogelijk opnieuw gebruikt. Bijvoorbeeld bij het opstelterrein bij Windesheim in Zwolle. Eind 2019 is het eerste beton voor de vloeren gestort. Het komende jaar staat er nog een hoop betonwerk op de planning. Aan het einde van het jaar wordt er gestart met de afbouw van de dive-under. In de zomer van 2021 moet de dive-under klaar voor gebruik zijn.

Nieuwe viaducten

Omdat de sporen tussen Zwolle en Herfte worden verdubbeld, moeten ook alle viaducten over weg en water worden aangepast (Hortensiastraat, Marsweg, Almelose Kanaal (Nieuwe Wetering), Ceintuurbaan en de Zalnese Wetering. Hier is ProRail volop mee bezig. De werkzaamheden bij de Hortensiastraat, Marsweg en Almelose Kanaal zijn in 2019 gestart en in volle gang. In 2020 zijn ze ook gestart bij de Ceintuurbaan.

Nieuwe sporen

De twee nieuwe sporen tussen Zwolle en Herfte krijgen steeds meer vorm. Deze kunnen worden gebouwd terwijl de naastgelegen sporen in gebruik zijn.

Gevolgen voor treinverkeer in 2020

De twee nieuwe sporen, de dive-under en de nieuwe sporen bij het opstelterrein kunnen grotendeels worden gebouwd als de treinen rijden. Voor het werk aan de bovenleiding en treinbeveiliging zijn in 2020 verschillende periodes gepland waarin er geen of minder treinen rijden bij Zwolle. Het gaat voornamelijk om weekenden. Check voor vertrek de reisplanner.

Gerelateerde artikelen

Back to top button