Verslag: Gemeenteraad Zwolle over verbod fossiele reclames
Zwolle – Maandagavond 14 april was er in de gemeenteraad van Zwolle een Rondetafelgesprek over een lokaal verbod op reclame voor fossiele brandstoffen. Voor dit gesprek zijn een aantal betrokkenen en deskundigen uitgenodigd als meesprekers.
Deze meesprekers zijn: Hannelore Majoor (JCDeceaux), Sita Bakker (Outreach), Boy Noordijk (bestuursadviseur gemeente Den Haag), Jos van Oosten (Milieuraad Zwolle), Rosanne Rootert (Reclame Fossielvrij), en Tjarda van der Vijver (Ecolytico Legal).
Gemeleerd gezelschap
Het is een gemêleerd gezelschap van enerzijds juristen en activisten, anderzijds reclame-aanbieders en iemand van de gemeente Den Haag, waar al een verbod is ingevoerd. Ontbreekt nog een deelnemer vanuit de adverteerders.
Er zitten nogal wat haken en ogen aan een verbod, namelijk dat het moeilijk is om een definitie te maken van wat fossiele reclame is. Valt er bijvoorbeeld ook reclame voor groente en fruit onder dat met een zeecontainer wordt aangevoerd? En heeft iedere gemeente straks zijn eigen definitie? Dat maakt het moeilijk voor de reclame aanbieders.
Concessie in Zwolle
Op dit moment loopt de concessie voor buitenreclame in Zwolle twee jaar, en heeft nog enkele jaren te gaan. Dat kan dus een barrière geven voor nieuw beleid. De gemeente zwolle verdient ook aan de reclame op Abri’s (bushokjes), maar dat maakt ook dat zij zich verantwoordelijk voelt over wat daar te zien is.
Buitenreclame is een krachtig middel. En wanneer enerzijds goed gedrag wordt aangeprezen via deze weg, en anderzijds kwalijk gedrag, geeft dat een verkeerd signaal aan inwoners. Echter, het volledige bedrag aan buitenreclames is slechts 5% van het totale adverteerbudget. Stakeholders vrezen dat de adverteerders gewoon op een andere plek gaan adverteren bij een verbod, en daarom is het nodig om het verbod landelijk te maken.
Zelfregulering
De aanbieders van advertentie praten over zelfregulering. Zij zijn bereid om hun bijdrage te geven voor het klimaatpobleem, en denken dit binnen tien maanden lopend kunnen hebben. Dat is vrij snel. Zij trekken een vergelijking met campagnes voor alcohol, waar door zelfregulering de zin: ‘Geniet maar drink met mate’ is toegevoegd aan de advertenties, en dat heeft succes gehad.