Topcentrum E-commerce met docenten op bezoek bij Wehkamp
Zwolle – Consumenten kopen bij Wehkamp en andere webwinkels hun producten en genieten van het voordeel van het vaak kosteloos retour zenden. Uit onderzoek blijkt dat veertig tot zeventig procent van de bestelling teruggestuurd wordt. Dit enorme proces, inclusief de kosten die er mee gemoeid zijn, is voor veel webwinkels een toenemend probleem. Vandaag bezochten meer dan vijftig docenten het nieuwe logistieke centrum van Wehkamp, waar ze zich lieten onderdompelen in de wereld van het retour zenden van online gekochte artikelen. Met als doel studenten beter les te kunnen geven én met de studenten na te denken over oplossingen.
Oplossingen
Na het bezoek bij Wehkamp vertrokken de docenten naar Cibap, mbo in Zwolle, waar Jeroen van Bergeijk een presentatie hield. Jeroen van Bergeijk is journalist en ging voor de Volkskrant vijf weken undercover in het distributiecentrum van BOL.com. Als afsluiting werd de opdracht voor de studenten geformuleerd, waar ze in het nieuwe schooljaar mee aan de slag gaan. De vijf beste ideeën om retourzendingen te verminderen worden in het najaar gepresenteerd aan de CEO’s van enkele Topcentrum E-commerce webwinkelmembers.
Topcentrum E-commerce bestaat uit 35 bedrijven, vijf onderwijsinstellingen (het Deltion College, Landstede, Cibap, Friese Poort en Windesheim), Kennispoort Regio Zwolle, Provincie Overijssel en de 21 gemeenten van Regio Zwolle. Gezamenlijk spannen zij zich de komende jaren in om goed opgeleide mensen te hebben en te houden om zo aan de klantvraag te kunnen blijven voldoen.