EconomieNieuws uit ZwollePasen 2025Voorpagina

Dit eten Nederlanders het liefst met Pasen; Top 10

Terwijl de lentebloemen bloeien en het land zich opmaakt voor een lang weekend, zijn het vooral chocoladepaaseitjes die het paasfeest domineren. Zes op de tien Nederlanders viert Pasen, en driekwart van hen maakt er een feestje van met kleurrijke paaseitjes. Zelfs wie Pasen niet viert, laat zich niet weerhouden: vier op de tien Nederlanders koopt tóch iets lekkers voor de gelegenheid.

Dat blijkt uit een peiling van Peil.nl in opdracht van branchevereniging VBZ onder 5.500 respondenten. De uitkomsten spreken boekdelen: paaseitjes zijn niet meer weg te denken uit de paasbeleving. En opvallend: één op de vier fans koopt ze zelfs buiten het paasweekend!

Dit eten Nederlanders het liefst met Pasen, paaseitjes en eieren. © Focus1
Dit eten Nederlanders het liefst met Pasen. © Focus1

Top 10 paaslekkernijen in Nederland; paaseitjes favoriet

  1. Chocolade paaseitjes – Met afstand de nummer 1 lekkernij met Pasen. Zowel jong als oud kan er geen genoeg van krijgen.
  2. Paasbrood – Het klassieke gevulde brood is nog altijd razend populair tijdens de paasbrunch.
  3. (Kippen)eieren – Al dan niet beschilderd of al gekookt; eieren zijn een vaste waarde op de paastafel.
  4. Croissants en afbakbroodjes – Voor een luxe brunch is versgebakken brood een must.
  5. Chocoladepaashaas – De vrolijke haasjes (zoals de beroemde gouden van Lindt) vliegen de winkels uit.
  6. Paaskoekjes en -gebak – Denk aan kleurrijke cupcakes, citroencakes en feestelijke tulbanden.
  7. Assortidozen met paaschocolade – Voor wie niet kan kiezen, is de mixdoos een uitkomst.
  8. Lepeleitjes – Zoals die van Milka, met romige vulling en een eetbaar ‘lepeltje’.
  9. Paasstolletjes in mini-formaat – Klein, handzaam en toch traditioneel.
  10. Creatieve smaken paaseitjes – Van praliné tot Oreo, banoffee en karamel-zeezout; de innovatie viert hoogtij.

Opvallend is de rol van het gewone ei. Vooral BBB-stemmers grijpen met Pasen graag naar het kippen-ei: 51% tegenover het landelijk gemiddelde van 42%. Misschien geen verrassing, gezien de agrarische roots van deze achterban.

Prijsbewust genieten

Met de inflatie nog voelbaar in de portemonnee is de Nederlander zuiniger dan ooit. Ruim de helft van de consumenten let op aanbiedingen, koopt huismerken of kiest voor discountsupermarkten. Toch blijft men gul als het om paaseitjes gaat: acht op de tien haalt ze gewoon in de supermarkt.

Chocolatiers en bakkers lijken hier last van te ondervinden: hun marktaandeel daalde. Wellicht tijdelijk, maar de trend is duidelijk: kwaliteit mag, maar prijs telt zwaarder dan ooit.

Smaaksensaties in de lift

Waar paaseitjes van melkchocolade nog steeds de populairste smaak is, maken nieuwkomers zoals karamel-zeezout, hazelnoot, en Oreo terreinwinst. Vrouwen kiezen vaker voor praliné en karamel, terwijl mannen experimenteren met smaken als ontbijtkoek en banoffee.

Wil je weten wanneer je last-minute nog terecht kunt in de supermarkten zoals Albert Heijn, de Jumbo en de Boni ?, kijk dan op rtvfocus.nl

 

FOCUS NIEUWSBRIEF

Van het belangrijkste nieuws uit Zwolle tot de leukste weekendtips: elke donderdag in je inbox.

Gerelateerde artikelen

Install PWA
Back to top button
Meldingen van deze website toestaan? Toestaan Weigeren