KabelkrantNatuur & DuurzaamNieuws uit ZwollePolitiekVerkeer

Stallingslocatie deeltweewielers gevonden aan Oosterlaan

Zwolle – Vanwege overlast van het stallen van deelfietsen en -scooters, is er een alternatieve plek gezocht in de buurt van het station. Dat blijkt uit een nota die wethouder Gerdien Rots stuurt naar de gemeenteraad van Zwolle.

Ruim 25% van de gebruikers van deelmobiliteit hebben het NS-station als herkomst of bestemming. Gelijktijdig is een ruim gebied rondom de centrumzijde van het NS-station aangemerkt als parkeerverbodszone. De deelscooters en -fietsen parkeert men daarom aan de grens van het parkeerverbodsgebied. Met name op de Burgemeester van Roijensingel, de Parkstraat en de Venestraat. Het zorgt voor een verrommeling van de openbare ruimte in dit recent heringerichte gebied. En het leidt ook tot klachten over de toegankelijkheid voor mensen met een beperking.

Aanbod

Een belangrijke opgave bij het stimuleren en reguleren van deelmobiliteit is het vergroten van een betrouwbaar aanbod. De betrouwbaarheid kunnen de betrokkenen verhogen door de beschikbaarheid en nabijheid van deelmobiliteit te verhogen. De inrichting van parkeerplaatsen voor deeltweewielers in nabijheid van het station, dat telt als belangrijke herkomst- en bestemmingslocatie voor gebruikers van deeltweewielers, kan invulling geven aan deze opgave. Bovendien kan het inrichten van parkeerplaatsen voor deeltweewielers bijdragen aan belangrijke opgaves, zoals de overlast in de openbare ruimte voorkomen, actieve mobiliteit vergroten, verduurzamen van mobiliteit en de toegankelijkheid verbeteren.

De realisatie van een stallingslocatie binnen het stationsgebied kan echter ook een aanzuigende werking hebben op het plaatsen van particuliere fietsen en scooters. De parkeerplaatsen geeft men daarom fysiek weer en voorziet men van belijning, fietsnietjes en bebording waarop komt te staan dat alleen het stallen van deelscooters en -fietsen is toegestaan.

Looptijd

De gedachte start van de parkeerplaatsen in het stationsgebied is 1 september 2023 en eindigt 1 juni 2024. De datum 1 juni 2024 is het einde van de looptijd van de daar afgegeven vergunningen. De pilot gaat men in het vierde kwartaal van 2023 evalueren. De gemeente bekijkt dan het gebruik van de aan te leggen parkeerplaatsen en eventuele parkeeroverlast bespreekt men tussentijds met de aanbieders van deelmobiliteit. Naast de eigen bevindingen van de gemeente, betrekt men de omgeving en aanbieders van deelmobiliteit bij de evaluatie.

Rol NS

In het Stationsgebied zijn er al verschillende stallingen voor fietsen en scooters. De locaties worden geëxploiteerd door NS. Deelmobiliteit mag niet gestald worden in deze ruimte. Daarom worden er parkeerplaatsen voor deeltweewielers in de openbare ruimte nabij het station gerealiseerd. Zwolle gaat op korte termijn echter alsnog in gesprek met de NS over het benutten van de stalling onder de Westerlaan parkeergarage voor deelmobiliteit. Het stallen van deelvoertuigen past immers binnen de wens van NS om stations in de toekomst als overstappunt te beschouwen waarin men alle vormen van voor- en natransport faciliteert.

Bron
zwolle.nl

Gerelateerde artikelen

Back to top button