EconomieNieuws uit ZwolleVoorpagina

Testtrein voor bedenkers nieuwe schoonmaaktechnieken

Zwolle – Deze dieseltrein, een DM 90, staat op een rangeerterrein in Zwolle. NS nodigt bedenkers van nieuwe schoonmaakconcepten uit om hun idee in de praktijk uit te testen in deze trein.

Treinen rijden de hele dag door het land en de gevolgen daarvan zijn zichtbaar. Zo laten zand, kauwgom en omgevallen koffiebekertjes hun sporen na op vloeren, worden toiletten vies en treinwanden beklad. Treinschoonmakers doen wat ze kunnen, maar NS is nieuwsgierig en actief op zoek naar mogelijk nieuwe technieken. Bedenkers van nieuwe schoonmaaktechnieken mogen die beproeven in de testtrein. Ook bewezen technieken uit bijvoorbeeld openbare gebouwen of stadions kunnen in een treinstel worden getest.

testtreinschoonmaak

,,Schoonmakers hebben maar beperkte tijd om zaken aan te pakken”, legt Peter Goorden (manager reiniging) uit. ,,Dat geldt ’s nachts, maar zeker ook overdag, wanneer we zoveel mogelijk treinen willen laten rijden voor de reiziger. Zo lukt het bijvoorbeeld niet altijd om een vies toilet snel grondig schoon te maken, omdat water niet op alle plekken meteen voorhanden is, of omdat er soms maar 3 minuten tijd is voordat de trein weer verder moet. Schoonmakers doen dan wat ze kunnen, maar we willen dat verbeteren.’’

 

Mogelijk kunnen nieuwe technieken, zoals schoonmaakgels, hier uitkomst bieden. ,,Naar dat soort oplossingen zoeken wij, in de wetenschap dat toiletschoonmaak voor ons een uitdaging zal blijven, omdat de reiziger het toilet altijd aantreft zoals de vorige reiziger hem heeft achtergelaten. Ook wij zien nog te vaak smerige treintoiletten, logisch dus dat reizigers en treinpersoneel dat aangeven’’, aldus Goorden.

 

Een treinschoonmaker bedacht onlangs een kauwgomkrabber: een bezem waarmee zowel kan worden geveegd als kauwgom van de vloer kan worden gekrabd. Verder kreeg NS een voorstel binnen waardoor afvalbakken in treinen makkelijk kunnen worden verwisseld waardoor deze industrieel gereinigd kunnen worden. ,,Van dat soort ideeën willen we er meer binnenkrijgen”, vult Goorden aan. ,,En ook nieuwe technieken op het gebied van geurbeleving zijn welkom om uit te testen in de oefentrein.”

Gerelateerde artikelen

Geef een reactie

Back to top button