KabelkrantNieuws uit ZwolleOnderwijs & WetenschapPolitiek & Opinie

Onderwijsbestuurders geven prioritering aan voor komende jaren

Zwolle – In de Uitvoeringsagenda Onderwijs 2022-2026 presenteren coördinatoren en directeuren van de
kinderopvang, het primair en voortgezet onderwijs de invulling en prioritering van de opgaven in komende jaren. Dat blijkt uit een nota die wethouders Michiel van Willigen en Paul Guldemond sturen naar de gemeenteraad van Zwolle.

Met deze agenda is binnen de veelheid aan ambities en opgaven een prioritering aangebracht. Dit om scherpte te krijgen waar Zwolle in gezamenlijkheid voor aan de lat staat en waar haar focus op ligt. Er zullen opgaven zijn die niet als prioriteit zijn bestempeld, maar wel lopend zijn en waarop men inzet pleegt. Daarnaast zijn er ook nieuwe ontwikkelingen waar ontwikkelruimte voor wordt gevraagd. Dit gaat bijvoorbeeld over het actief participeren in de Onderwijsregio’s om de veranderkundige opdracht van het onderwijs in aansluiting op de arbeidsmarkt vorm te geven en het lerarentekort terug te dringen. Dit zijn regio’s  die recent zijn gevormd in de zomer van 2023, door het ministerie van OC&W. Zwolle is “Voorloper regio” in deze en sluit aan bij de Arbeidsmarkregio.

Ambities

De strategische onderwijsagenda bevat een veelheid aan ambities, opgaven en speerpunten. Daardoor is het goed om in gezamenlijkheid te bepalen waar de focus ligt. Binnen het LEA is thema 2 ‘Een passende onderwijsplek’ unaniem als topprioriteit aangemerkt. Daarbij het gaat om het eerste speerpunt: “Kinderen en jongeren ontvangen betere vormen van ondersteuning, waarbij (speciaal) onderwijs en jeugdhulp in samenwerking hun taken zo effectief en efficiënt mogelijk vervullen, in aanvulling op de inzet van ouders en opvoeders”.

In de agenda is te lezen hoe de prioritering binnen het funderend onderwijs er in zijn geheel uitziet. Aan de verschillende thema’s/onderdelen van de strategische onderwijsagenda zijn kartrekkers vanuit kinderopvangorganisaties, scholen en gemeente gekoppeld. Dit draagt bij aan de reeds bestaande goede ketensamenwerking, maar zorgt ook voor een goede bewaking van de voortgang.

Prioritaire opgaven

Langs de pijlers van de PPN, ziet men de aansluiting van onderwijs & arbeidsmarkt als prioritaire opgave. Ze is gericht op het vergroten van bestaanszekerheid en kansengelijkheid. Daarnaast heeft de jongerenraad aangegeven graag betrokken te zijn op uitvoeringsniveau bij de ontwikkeling van nieuw beleid en verdere ontwikkeling van bestaand beleid. Met het onderwijs is afgesproken de jongerenraad mee te laten denken en werken aan planvorming en ook de kinderen, jongeren en ouders binnen eigen onderwijs te betrekken.

Met de participatierad is afgesproken om tweemaal per jaar aan te sluiten en het gesprek te voeren over de ontwikkelingen rondom onderwijs, waar de uitvoeringsagenda (en wat dit in de praktijk betekent) ook onderdeel van uitmaakt.

THINK op school

In Zwolle zijn er door middel van de Pilot Moneyways 10 extra klassen in het voortgezet onderwijs gestart met financiële educatie. Het programma maakt gebruik van Peer Educators, dit zijn betrokken jongeren die worden opgeleid tot rolmodel en thema’s bespreekbaar maken in de klas. Ze richten zich op onderwerpen die door veel jongeren saai worden gevonden, in de culturele taboesfeer liggen of politiek gevoelig zijn.

Deze rolmodellen spreken jongeren aan en worden door ervaringsdeskundigen begeleid. In 2024 starten ook 10 klassen in het middelbaar beroepsonderwijs. Het bestaande programma THINK op School zet ook in op het voorkomen van financiële problemen. Landelijk is er ook veel aandacht voor het versterken van financiële educatie en is er Rijkssubsidie1 beschikbaar gesteld voor de scholen, zodat zij zelf ook educatieve programma’s kunnen aanbieden.

Bron
zwolle.nl

Gerelateerde artikelen

Back to top button