Nieuws uit ZwolleRadio

Speciale Fundraise-marathon bij radio-collega’s van WFMU

Zwolle – Gisteravond presenteerde Jan Turkenburg de eerste van twee speciale afleveringen van Yes, We Have No Mountains, het programma met muziek uit de rijke popgeschiedenis van Nederland. Dit wordt wekelijks uitgezonden op zowel Radio Focus als op het thema-kanaal Sheena’s Jungle Room van het Amerikaanse WFMU. Op Radio Focus kennen we Jan verder van ‘de Cover van Jan’, een vast onderdeel van de Studio Stadkamer Weekend-uitzendingen.

Luister hier de uitzending van gisteravond nog eens terug.

WFMU is een unieke muziekzender, over de hele wereld bekend, die volledig zonder commerciële inmenging en zonder overheidsfondsen, in New York City en Jersey City, de wijde omgeving en via internet wereldwijd te horen is en afgezien van enkele part-time technici volledig draait op vrijwilligers.
Het is een station met een filosofie: geen zendermanagers, maar DJs die de volledige vrijheid hebben, veelal met specialistische programma’s en aandacht voor muziek in allerlei genres die bij de reguliere zenders nooit aan bod zou komen. Daarbij is WFMU een community van luisteraars en DJ’s die elkaar vinden in de chatroom van elk programma.

Het bedrag om kosten als licenties, de vaste lasten van het gebouw, het onderhoud en stroomvoorziening van de zenders en de uitgebreide website, met chatrooms en uitzending gemist-archieven die 20 jaar terug gaan te onderhouden is enorm. Toch lukt het WFMU al jaren om uit de rode cijfers te blijven. Dit gebeurt op een al even bijzondere manier: naast een soort “lidmaatschap van de “friendship society” is er de jaarlijkse “Fundraiser Marathon”. Hierin zetten DJ’s hun beste beentje voor, maken iets speciaals van hun programma en vragen luisteraars om een financiële bijdrage. Hiervoor krijgt de donateur iets terug: van een WFMU bumper-sticker tot grotere prijzen als cd-boxen en door bekende kunstenaars speciaal voor WFMU ontworpen T-shirts.

Dit jaar is de uitdaging extra groot. De pandemie zorgde voor veel bijkomende kosten, om 24 uur per dag 7 dagen in de week live programma’s te blijven verzorgen. Er is een record bedrag nodig van 1,5 miljoen dollar. Ook Jan deelt tijdens de marathon prijzen uit aan wie tijdens de uitzendingen doneert, ten name van zijn programma. Dit geldt ook voor de groeiende groep luisteraars in Nederland.

Gerelateerde artikelen

Controleer ook
Close
Back to top button