Nieuws uit ZwollePolitiek & OpinieVoorpaginaZorg & Welzijn

Slechts kleine groep Zwollenaren niet digitaal vaardig

Zwolle – De digitalisering zet door. Steeds vaker benutten Zwollenaren digitale dienstverlening. De meeste Zwollenaren redden zich daar prima mee, vaak door het inroepen van hulp. Er is een kleine groep die
zichzelf niet redt. Dat blijkt uit een onderzoek door een masterstudent van de Universiteit Twente dat Zwolle heeft laten uitvoeren.

Het onderzoek is gestart in 2017 en herhaald in 2021. In Utrecht is gelijkwaardig onderzoek gedaan, zodat de gegevens vergeleken kunnen worden.

Uitkomsten van het onderzoek

Van de Zwollenaren kan 7% niet e-mailen of chatten, of heeft daar veel of enige moeite mee. Van de Zwollenaren kan 33% geen aanvragen doen of afspraken maken met organisaties, of heeft daar veel of enige moeite mee. Dat is beduidend hoger dan in Utrecht in 2019: 23%. Deze Zwollenaren wonen met name in de wijken Geren en Assendorp. Maar ook in Schelle, Oldeneel en Westenholte heeft bijna een derde van de inwoners moeite met deze internetactiviteit.

Zo’n 11 % wil wel leren omgaan met computers en 83% vraagt hulp aan familie/vrienden/kennissen. De bekendheid van ondersteuning is toegenomen. Dit is bijvoorbeeld Seniorweb of Digihulplijn. Men wil ook graag hulp van bijvoorbeeld de belastingtelefoon of het telefoonnummer van de gemeente. 67% van de Zwollenaren helpt weleens iemand met het Internet (Mantelzorg). Dit gaat voor 83% om weinig digitale vaardigheden. De groep die hulp nodig heeft is in totaal maar 3%.

Wat doet de gemeente?

Zwolle werkt aan versimpeling van de website van de gemeente en het digitaal loket. Ze kijkt nog eens goed naar de afdeling zorg en welzijn, de inclusiviteit van 60 processen, de aanpak van onder andere laaggeletterdheid en de doorontwikkeling van ict-systemen. In de loop van 2022/2023 wil de gemeente nog werk gaan maken van de bereikbaarheid van het gemeenteloket en het nut van een chatbot.

Gerelateerde artikelen

Back to top button