BouwKabelkrantNieuws uit ZwollePolitiek & Opinie

Van aanleg wegen naar onderhoud

Zwolle – Het Rijk zet in op een schuif van middelen van aanlegprojecten van wegen naar instandhoudingsprojecten van de hoofdwegen en hoofdvaarwegen. Dit vanwege het stilliggen van projecten door de stikstofproblematiek. En het kampen van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) met schaarste in personele capaciteit, excessieve prijsstijgingen en financiële tegenvallers op aanleg. Het blijkt uit een nota die wethouder Gerdien Rots stuurt naar de gemeenteraad van Zwolle.

Om de bezuinigingsopgave van ruim 4 miljard te kunnen realiseren worden landelijk in totaal 14 projecten ‘op pauze’ gezet. Voor Zwolle en de regio betekent het dat de aanpak van de N35 Wijthmen-Nijverdal ‘op pauze’ gaat. In feite betekent dit dat men de beloofde Rijksfinanciering van €100 miljoen voor andere projecten inzet. En het is nog maar de vraag of het geld in een later stadium weer beschikbaar komt.

Teleurgesteld

De provincie Overijssel, Regio Zwolle, Twente Board, ondernemers- en transportorganisaties en plaatselijke belangen hebben teleurgesteld gereageerd op het besluit van het Rijk om niet te investeren in de N35. Dit doet zij ondanks eerdere afspraken die hierover zijn gemaakt. De aanpak is nodig met het oog op de verkeersveiligheid, leefbaarheid en bereikbaarheid. Er is een dringend beroep gedaan op de minister om in overleg met de provincie Overijssel creatieve oplossingen te vinden. Dit om de gedane toezeggingen voor de N35 alsnog gestand te doen.

Vaarweg

Ook de verbetering Vaarweg IJsselmeer-Meppel (VIJM) is op de pauzelijst gezet. Echter voor dit project is afgesproken dat door slim werk met werk te maken (benutten van een meekoppelkans met het project Dijkversterking IJsselmeerdijk van het Hoogwaterbeschermingsprogramma) het project waarschijnlijk volgens planning kan worden uitgevoerd. In het BO MIRT 2023 bespreekt men de stand van zaken van dit proces.

Projecten in het kader van verkeersveiligheid en projecten in de realisatiefase gaan wel door. Dit betekent dat de verbredingen op de N50 (Kampen-Zuid – Kampen) en de N35 Wierden-Nijverdal doorgaan, net als de planstudie N35 knooppunt Raalte. Ook de planvoorbereiding van de fysieke rijbaanscheiding op de N50 Kampen-Ramspol gaat door.

Meerdere terreinen

Bovenstaande is in het kader van de mobiliteitsstrategie. Ook zijn er nog maatregelen voor de Regionale Sponstrategie (o.l.v. waterschap Drents Overijsselse Delta en Provincie Overijssel) en Stedelijk Zwolle.

Essentieel voor Zwolle is gebiedsgericht onderzoek naar de Ceintuurbaanzone en naar mogelijkheden voor nieuwe uitleglocaties voor wonen aan de zuid- en oostzijde van de stad. Het is een integraal onderzoek waarin een combinatie van opgaven en maatregelen voor klimaatbestendigheid in het regionaal watersysteem, maatregelen in het kader van bereikbaarheid en mobiliteitstransitie, de ontwikkeling van (hoogwaardig) openbaar vervoer, het functioneren van de Stadsring en ontwikkeling van werkgelegenheid aan de orde komen.

De komende jaren zijn Regio en Rijk aan de slag met het NOVEX-gebied. Dat gebeurt door te werken aan de regionale Ruimtelijk Economische Visie (REV);  de ontwikkelprogramma’s: Regionale Mobiliteitsstrategie, Regionale Sponstrategie en Karakteristieke Stationsomgevingen, Vitale Kernen/Gezonde buurten en Stedelijk Zwolle.

De provincies zijn door het kabinet gevraagd ruimtelijke puzzels ruimtelijk te vertalen en inzichtelijk te maken wat kan en waar het schuurt. Het gaat hierbij dan om de ruimtelijke inrichting van Nederland gelet op grote opgaven die zich voor doen, zoals rond verstedelijking, natuur, landbouw, mobiliteit, etcetera.

Bron
zwolle.nl

Gerelateerde artikelen

Back to top button