KabelkrantNieuws uit ZwollePolitiek & OpinieVerkeer

Plannen gemeente voor afwaarderen Ceintuurbaan

Zwolle – Uit bestuurlijk overleg van de gemeente Zwolle en de rijksoverheid blijkt dat er veel geld beschikbaar komt voor de verstedelijkingsstrategie van Zwolle. Een onderdeel van de plannen is de afwaardering van de Ceintuurbaan.

Een MIRT onderzoek over de bereikbaarheid van Zwolle en omgeving laat een aantal voorgenomen maatregelen zien tot 2030. De reden om de maatregelen te nemen is om de milieuvervuiling door mobiliteit en de drukte terug te dringen.

Het parkeerbeleid (o.a. verdubbeling tarief Zwolle) wordt aangepakt met gedragsbeïnvloeding (werk- en onderwijsaanpak); de ontsluiting spoorzone verbetert: de fietstunnel Reysigerweg – Spoorzone aangepakt; er komt een HUB-strategie (ring Zwolle en regiohubs) in combinatie met HOV-bereikbaarheid gericht op hubs;

Er komen liefst snelfietsroutes vanuit de regio, via HUB naar (werk)bestemmingen Zwolle en station; verbetering van fiets- en voetgangersbereikbaarheid van stations (middelgrote kernen).

Maatregelpakket 2040

 

De snelheidslimet van de Ceintuurbaan gaat van 70 naar 50 kilometer per uur, en er komen twee keer twee rijbanen. Dit noemt men het afwaarderen van de Ceintuurbaan. Er komt ook een HOV-baan op die plek. Er komt een herroutering van het autoverkeer via de buitenring zuid (IJsselallee); een herinrichting van kruispunten en fietstunnel op de Marsweg; een fiets / HOV – route langs spoor van Zwolle CS naar HUB Ceintuurbaan en een verbetering van de fiets- en voetgangersbereikbaarheid van stations in de middelgrote kernen.

 

Bron
zwolle.nl

Gerelateerde artikelen

Back to top button