Overlast Kiss & Ride auto’s op Stationsplein; ‘nieuwe entree direct aansluiten op Oosterlaan’
Zwolle – Files van stoppende automobilisten die passagiers snel even willen droppen voor Station Zwolle – het is de PvdA een doorn in het oog. Daar is immers de Kiss & Ride voor, aan de Oosterlaan. Toch lijkt dat veel automobilisten niet te deren, want de stoep op het stationsplein is een populaire plek om even stil te houden. De partij waarschuwde maandagavond tijdens de raadsvergadering dat dit probleem alleen maar groter kan worden als de nieuwe noordentree van het station niet goed wordt aangesloten op de Kiss & Ride.
De gemeenteraad ging diezelfde avond akkoord met de beeldambitie voor de herinrichting van de noordentree van het station. Het document, vol ideeën en richtlijnen voor het toekomstige ontwerp, werd breed gesteund. Maar de PvdA had één duidelijke boodschap: als de nieuwe entree niet beter toegankelijk wordt vanaf de Oosterlaan, vrezen ze voor nog meer overlast van stoppende auto’s op het Stationsplein zelf.
In de plannen staat dat een aansluiting op de Oosterlaan, en dus op de Kiss & Ride, ‘wenselijk maar niet vereist’ is. Voor Luna Koops van de PvdA is dat echter geen optie, maar een must. De partij wil voorkomen dat de chaos rondom het plein verder toeneemt en de verkeersveiligheid verslechtert.
Wat gaat er precies veranderen aan de toegang naar de treinen? De winkels krijgen een nieuwe plek, waardoor de overgang van station naar stad soepeler moet verlopen. Daarnaast komen er nieuwe perronkappen met zonnepanelen voor de Kamperlijn en de Emmerlijn. Het ontwerp voor de entree is nog niet klaar, maar de gemeenteraad heeft de voorwaarden voor de vormgeving maandagavond goedgekeurd. Nu kan de gemeente een architect selecteren die het ontwerp gaat maken. Naar verwachting is het ontwerp in de zomer van 2025 gereed. Oplevering wordt verwacht in 2029.