KabelkrantNieuws uit ZwolleSport

WK leeft vooral in Overijssel, Utrecht en Noord-Brabant

Zwolle / Amersfoort – Oranjeversierde straten kwam je al haast niet tegen en ook na de overwinning van het Nederlands elftal op Senegal lijkt de WK-stemming er nog niet echt in te zitten bij Nederlanders. Wel zijn er regionale verschillen. Zo is de Oranjekoorts onder Overijsselaren een stuk groter dan onder inwoners van de meeste andere provincies. Vergelijkingswebsite Slimster zocht namelijk uit dat men vooral in Overijssel, Utrecht en Noord-Brabant online veel bezig is met het WK in Qatar.

Slimster gebruikte hiervoor de data van Google Trends. Daarmee kun je op een schaal van 0 tot 100 zien hoezeer een bepaalde zoekopdracht populair is ten opzichte van het totale zoekvolume in een bepaalde regio. Slimster nam de gemiddelden van het zoekverkeer op ‘WK Qatar’, ‘WK 2022’ en ‘WK speelschema’. Dat leidt deze maand in Overijssel tot een score van liefst 95, waar 100 dus het maximum is, terwijl ook Utrecht en Noord-Brabant boven de 90 scoren. Met name de kustprovincies blijven daarentegen flink achter. Met een score van 69,7 leeft het WK het minst onder Noord-Hollanders.

Meeste Oranjekoorts in Deurningen

Verder inzoomend blijkt de Oranjekoorts met name in het Achterhoekse plaatsje Aalten flink te hebben toegeslagen. In geen enkele plaats in Nederland werd – relatief gezien uiteraard, want Aalten telt slechts zo’n 17 duizend inwoners – zoveel opgezocht over het WK. Ook in het nabijgelegen Doetinchem en Didam is het WK populair. Die plaatsen komen we echter niet tegen in de top-5. Deze wordt – naast Aalten dus – gevormd door Ter Aar (Zuid-Holland), Benschop, Zeist (beide Utrecht) en Maasland (Zuid-Holland).

Kijken we naar Overijssel, dan lijkt het WK in het Twentse Deurningen het meest te leven. Ook in Almelo wordt er relatief veel gegoogeld op WK-gerelateerde zoekopdrachten. Andere plaatsen met een bovengemiddelde WK-zoekinteresse zijn onder meer Daarlerveen, Bergentheim en Rheezerveen.

“Wanneer begint het WK?”

Wat verder opvallend is, is dat we de laatste weken massaal googelden wanneer het WK eigenlijk begint. De populariteit van de zoekopdracht ‘wanneer begint het WK’ is vergelijkbaar met de maand waarin het WK van 2014 van start ging, zo blijkt uit Google Trends-cijfers. Vergeleken met de WK’s van 2010 en 2018 wordt er vele malen vaker gezocht. Dat kan volgens Slimster op twee zaken duiden: óf we konden niet wachten tot het toernooi van start zou gaan óf we waren tot voor kort helemaal niet bezig met het WK en vroegen ons plots af wanneer het eigenlijk zou beginnen. Uitgaande van dit onderzoek van Motivaction lijkt laatstgenoemde verklaring de meest voor de hand liggende.

Minder gezocht naar tv’s

Dat laatste wordt ondersteund door de verkoopcijfers van tv’s. Die blijven achter bij andere WK-jaargangen, zo zocht Slimster eerder al uit. Vergeleken met de week van 1 oktober werden er op slimster.nl vorige week, de laatste week voor de start van het WK, 23 procent meer tv’s vergeleken. Dat is vergelijkbaar met andere jaren: de maand november is traditioneel gezien de topmaand voor tv-verkopers. Bovendien was het verschil bij het laatste WK in 2018 nog aanzienlijk groter dan nu: toen ging het om een stijging van 34 procent in de week voorafgaand aan de WK-start. Voor dat WK was het Nederlands elftal bovendien niet eens gekwalificeerd.

Gerelateerde artikelen

Back to top button