KabelkrantNieuws uit ZwollePolitiek & OpinieRegioVervoerVoorpagina

Openbaar busvervoerder EBS (van RRReis) krijgt megaboete

Zwolle – Over de prestaties in 2023 heeft de concessieverlener aan EBS een boete van
ongeveer 3,5 miljoen euro opgelegd. Dat is een boete voor onder andere rituitval. Het boetebedrag is
de maximaal op te leggen boete over 2023. Het blijkt uit een brief die wethouder Gerdien Rots stuurt naar de gemeenteraad van Zwolle.

EBS voldoet ten aanzien van rituitval en punctualiteit niet aan de concessieverplichtingen. De beschreven problemen van EBS doen zich ook voor in andere bus en treinconcessies in de regio
en in het land.

Wijzigingen dienstregeling

In de concessie IJssel-Vecht is de dienstregeling per 14 april 2024 gewijzigd in verband met de
onbetrouwbare uitvoering van de dienstregeling tot dat moment. EBS heeft per 15 december 2024
weer voldoende personeel om het aangeboden voorzieningenniveau uit te kunnen voeren.

Tijdelijke afschalingsmaatregelen worden dan grotendeels teruggedraaid. Ook stelt EBS dan enkele wijzigingen voor. Het vervoerplan 2025 is op 1 oktober jl. door Gedeputeerde Staten van
Overijssel goedgekeurd. De (kleinschalige) wijzigingen zijn op:

Lijn 1, Lijn 6, lijn 11, Lijn 199, scholierenlijn 668 en Lijn 609.

Bekijk de precieze veranderingen
• Lijn 1 gaat op zaterdag weer een kwartiersdienst rijden (was op 14 april afgeschaald naar halfuursdienst). • In Zwolle-Zuid is de dienstregeling per 14 april 2024 gewijzigd. Lijn 6 heeft de route van lijn 14 door Schelle en langs Windesheim overgenomen, waardoor lijn 14 is komen te vervallen. Deze situatie blijft gehandhaafd er vervallen geen haltes. • Ritten van lijn 11 van Stadshagen-Noord naar Isala rijden vanaf Isala door als lijn 7 naar station Zwolle en omgekeerd. Dit heeft vooral exploitatieve voordelen, maar voor reizigers ontstaan er ook meer directe verbindingen, onder andere met het Stadion. • Lijn 199 Elburg-Oldebroek-Zwolle gaat in Zwolle via Voorsterpoort en Deltion naar Oosterenk rijden en niet meer naar het station. Daarnaast gaat deze lijn in beide richtingen rijden (nu alleen in spitsrichting). Daarmee ontstaan er meer rechtstreekse verbindingen tussen woon- en werklocaties. Voor reizigers naar station Zwolle blijft lijn 301 het beste alternatief. • De route van scholierenlijn 668 wordt uitgebreid door in Zwolle-Zuid te starten. Via station en het speciaal onderwijs aan de Dokter Hengeveldweg (oa de Twijn) wordt naar de Ambelt gereden. Daarmee ontstaat voor meer scholieren in het speciaal onderwijs de mogelijkheid gebruik te maken van het reguliere openbaar vervoer. De gemeente faciliteert dit door leerlingen te helpen om zelfstandig te reizen in het openbaar vervoer met de GO-OV app. • Lijn 609 (spitslijn Heerde- Zwolle) rijdt niet meer van het station naar Deltion college. Dat begrijpen we, maar we hebben de provincie verzocht om de relatie Zwolle-Deltion vv te blijven monitoren en wanneer het nodig is, (lees: capaciteit lijn 9 te wensen overlaat, of ‘reguliere reizigers’ niet meer mee kunnen door veel scholieren) te overwegen hier maatregelen op te treffen.
Bron
zwolle.nl

Gerelateerde artikelen

Install PWA
Back to top button
Meldingen van deze website toestaan? Toestaan Weigeren