Nieuwe reizigerstunnel Zwolle over 8 maanden open
Over acht maanden is het zover. De nieuwe reizigerstunnel onder station Zwolle gaat dan open. De tijdelijke traverse maakt plaats voor een mooie, ruime en comfortabele reizigerstunnel met roltrappen. Om dit te realiseren moet er door Pro-Rail nog veel werk worden verricht.
Zuidkant station Zwolle
Zowel in de tunnel, als aan de in /uitgang aan de zuidkant bij de Hanzelaan moet nog veel werk worden verzet.
Op dit moment werkt Pro Rail samen met de gemeente en NS aan een plan om de zuiduitgang in te richten, op zo’n manier dat reizigers logisch en veilig hun bestemming kunnen bereiken.
Onder de grond
De meeste actie is er op dit moment Ãn de reizigerstunnel. Alle binnenmuren zijn nu gemetseld, in totaal 2000 m2.
Hierop worden vervolgens miljoenen kleine tegeltjes geplaatst in verschillende tinten. Hierdoor ontstaat een patroon dat is geïnspireerd op de gelaagdheid van de grond.
Tegels, plafond en roltrappen
Vervolgens krijgt de vloer zo’n 6000 grote tegels van 60 bij 60 centimeter. Om uitglijders te voorkomen zijn de tegels eerst uitgebreid getest op stevigheid en gladheid. Vervolgens worden het plafond en de verlichting aangebracht. De liften en roltrappen worden geplaatst vanaf eind dit jaar tot de laatste in mei 2015.
Installaties
Tot aan de opening van de tunnel zijn de aannemers druk met installeren en testen. Er komt namelijk heel wat kijken aan installaties bij een reizigerstunnel op een station. Denk aan verlichting, omroep, digitale informatieborden, wifi – en gsm
– zenders, camera’s en blus – en EHBO – voorzieningen. Alles wordt uitgebreid getest, zodat Pro Rail zeker weet dat alles naar behoren werkt.
Winkels aan de zuidzijde
Terwijl de rest van de tunnel wordt afgebouwd, staat alles aan de zuidzijde, bij de bouw van winkels, nog in het beton. Dit komt doordat de winkels pas later aan het bouwplan zijn toegevoegd. Het werk vordert en de winkelcontouren zijn al goed zichtbaar, maar het is volgens Pro Rail niet mogelijk de winkels af te hebben op het moment dat de tunnel midden 2015 opent.
Pro Rail werkt dan achter schotten verder, zodat reizigers zo min mogelijk merken van de bouw.