KabelkrantPolitiek & OpinieRegioVervoer

Gemeente Zwolle heeft vertrouwen in concessieverlener streektreinen

Zwolle – De gemeente Zwolle gaat na meldingen van uitval van regionale treinen niet over op een verzoek aan de gedeputeerde van Overijssel om het contract met vervoerder Keolis open te breken. Dat blijkt uit de beantwoording vanvragen van GroenLinks door wethouder Gerdien Rots.

Het college heeft vertrouwen in het handelen van de provincie Overijssel als concessieverlener en gaat er vanuit dat de provincie doet wat nodig is om samen met de vervoerder de betrouwbaarheid van het openbaar vervoer weer te herstellen. Het college is daarbij tevens van mening dat het verlenen van een nieuwe concessie aan een andere vervoerder de situatie (op korte termijn) niet gaat oplossen, zolang (in verschillende sectoren) een landelijke tendens met personeelstekorten de belangrijkste oorzaak is van het uitvallen van treinritten.

Cijfers

Het college van burgemeester en wethouders erkent de zorgen van GroenLinks over de uitval van (regionale) treinen. Het deelt echter niet de mening dat er sprake is van een structurele daling in de betrouwbaarheid. Dit hangt namelijk sterk af van de bekeken tijdsperiode. De regionale treinen hebben in 2021 en 2022 een betrouwbaarheid van boven de 90%. De trein tussen Zwolle en Kampen heeft zelfs een betrouwbaarheid van bijna 100% in 2021 en 2022. Daarbij ziet het college ook dat het regionale treinvervoer rondom Zwolle in de OV klantenbarometer 2022 wordt gewaardeerd met gemiddelde van 7,8 en dat het aantal reizigers op bijvoorbeeld de Vechtdallijn Zwolle – Emmen het afgelopen decennium is verdubbeld en op de lijnen Zwolle – Enschede en Zwolle – Kampen is het aantal reizigers in vijf jaar met 15% toegenomen.

Desondanks is het college er mee eens is dat het uitvallen van regionale treinen en het niet, of onvoldoende, aanbieden van vervangend vervoer ten koste gaat van de goede bereikbaarheid van onze stad en regio. Een dalende betrouwbaarheid van de (regionale) treinverbindingen kan ertoe leiden dat onder andere forenzen en studenten (weer) met de auto in plaats van met het openbaar vervoer naar Zwolle gaan reizen. Dit sluit niet aan bij het duurzame mobiliteitsbeleid dat Zwolle en de regio nastreven.

Staking

De provincie Overijssel geeft aan dat het uitvallen van treinen vooral te maken heeft met personeelstekorten
als gevolg van ziekteverzuim en wisselingen in het personeelsbestand. Dit is een trend die helaas breed op de arbeidsmarkt zichtbaar is en niet alleen geldt binnen het openbaar vervoer.
Het uitvallen van treinen heeft daarnaast te maken met stakingen in het regionale streekvervoer. De stakingen waren het gevolg van vastgelopen onderhandelingen over o.a. werkdruk en loonsverhoging tussen de vakbonden en werkgevers. Vanuit het ministerie van I & W zijn er twee verkenners aangesteld om te verkennen of de onderhandelingen weer kunnen herstarten. Om de nieuwe onderhandelingen een kans te geven zijn de stakingen opgeschort. Inmiddels hebben
de vakbonden en de werkgevers een onderhandelingsakkoord bereikt over een nieuwe cao en staan er definitief geen stakingen meer op de planning.

Verzoek

Tijdens het Bestuurlijk Overleg Mobiliteit West-Overijssel (22 maart 2023) heeft wethouder Rots richting gedeputeerde Boerman haar zorgen geuit over de dalende betrouwbaarheid en dringend verzocht om te bezien welke middelen de provincie Overijssel heeft om de vervoerders aan de contractuele verplichtingen te laten voldoen. Gedeputeerde Boerman heeft aangegeven dat de provincie voortdurend in overleg is met de vervoerders. De vervoerders hebben aangegeven dat ze hun uiterste best doen om het personeel te behouden. Dit geldt met name voor machinisten die naar de NS vertrekken. Bovendien heeft gedeputeerde Boerman aangegeven dat de boeteclausule wordt toegepast wanneer dit noodzakelijk is.

Bron
zwolle.nl

Gerelateerde artikelen

Back to top button