Zwolle krijgt een nieuw treinstation: Station Zwolle Zuid

Tussen 2030 en 2040 verrijst bij de spoorwegovergang aan de Oldeneelallee, vlak naast het winkelcentrum van Zwolle-Zuid, een gloednieuw treinstation. De gemeente presenteerde deze week haar concrete plannen voor het nieuwe Station Zwolle Zuid, die niet alleen de bereikbaarheid van het zuidelijke stadsdeel flink verbeteren, maar ook zorgen voor een ingrijpende gebiedsontwikkeling.
Station Zwolle Zuid op fietsafstand
Het idee voor het station komt van de ChristenUnie. Al in 2021 pleitte de partij voor betere treinverbindingen voor inwoners van Zwolle-Zuid. Gerdien Rots, wethouder en destijds gemeenteraadslid en kandidaat voor de Tweede Kamer namens de ChristenUnie, zei toen: “Wij willen dat reizigers op fietsafstand een station kunnen bereiken. Reizigers uit Zwolle-Zuid die naar Deventer willen, reizen nu om doordat ze eerst naar station Zwolle moeten gaan. Daardoor ben je snel geneigd een ander vervoermiddel te gebruiken. Met de komst van station Zwolle-Zuid maken we het voor veel meer mensen aantrekkelijker om de trein te nemen.”

Spoorverdubbeling naar Deventer?
Daarnaast pleitte de ChristenUnie al in 2021 voor extra spoorcapaciteit, zodat er meer treinen kunnen rijden, er ruimte komt voor extra stops én de doorstroming rond station Zwolle verbetert. Een verdubbeling van het spoor tussen Olst en Deventer zou hierin een belangrijke rol kunnen spelen.

Woningen bij Station Zwolle Zuid
De plannen gaan verder dan alleen een station. Rondom de nieuwe halte komen 250 tot 500 woningen, zorgvuldig ingepast in de bestaande omgeving. Ook op andere plekken in het zuiden van de stad verrijst nieuwbouw. Zo komen er bij Harculo circa 500 woningen (voor 2030), en in het gebied achter Zwolle-Zuid, voorlopig aangeduid als ‘Zwolle-Zuid/Zuid’, worden 2.000 tot 3.000 woningen gepland.
Al deze toekomstige bewoners moeten straks eenvoudig gebruik kunnen maken van het openbaar vervoer waarbij Station Zwolle Zuid het aangewezen opstappunt zou moeten zijn. De directe stationsomgeving wordt ingericht als aantrekkelijk, goed bereikbaar woongebied – met minder afhankelijkheid van de auto en meer ruimte voor fiets en trein.

Deventer en Stadshagen
De nieuwe halte komt te liggen aan de spoorlijn richting Deventer. Station Zwolle Zuid aan de ene kant van station Zwolle (Centraal) en station Stadshagen aan de andere kant.
De komende jaren werkt de gemeente Zwolle de plannen verder uit. De verwachting is dat rond 2030 de eerste voorbereidingen starten, waarna de bouw van het nieuwe treinstation en de omliggende wijken op gang komt. De gemeenteraad moet nog wel een klap geven op het Ruimtelijk Toekomstperspectief Ons Zwolle van Overmorgen, waarin de gemeente haar ruimtelijke plannen tot 2040 beschrijft.

Locatie nieuwe treinstation