CoronavirusEconomieNieuws uit ZwolleVoorpagina

Pakketdiensten en postbezorgers: ‘Mogen we voor u tekenen?’

Zwolle / Den Haag – Een pakketje ontvangen? Met het rondwarende coronavirus is dat toch net een beetje risicovoller dan anders. Daarom hebben de grote pakket- en postbezorgdiensten, zoals PostNL, DHL en onze eigen Cycloon Fietskoeriers en Postservices maatregelen genomen. Dit om  het directe contact van de post- en pakketbezorgers met de consument zo veel mogelijk te beperken.

Geen handtekening op de scanner

Bij DHL en PostNL hoef je niet meer op het scanapparaat te tekenen voor ontvangst van een pakket of een aangetekende stuk. Ewout Blaauw, woordvoerder  van DHL: “Onze bezorgers vragen de mensen om hun naam en of ze voor hun mogen tekenen.” Bij PostNL gaat het net iets strakker. Daar moet de bezorger  de laatste drie tekens van het nummer van paspoort of rijbewijs  noteren na ontvangst. Dat doet hij op de scanner waar normaal de handtekening wordt gezet door de consument.

Stille afleverlocatie

Bij Cycloon Post werken ze niet met scanners. “Wel merken we dat steeds meer bedrijven en organisaties vragen om de post op een bepaalde ‘stille’ plek neer te zetten of op te halen zodat er geen contact is tussen de medewerkers en de bezorger.”, zo laat Marja van Cycloon Post weten.

Bij Cycloon Fietskoeriers hanteren ze soortgelijke protocollen als alle andere pakketdiensten. “Onze bezorgers vullen bij aflevering het formulier helemaal in en laten dat op afstand aan de ontvanger zien. Als het akkoord is zetten zij de krabbel voor de klant”. aldus klantenservice medewerkster Daniëlle. “Ook wordt bijvoorbeeld gevraagd om de zending op de grond neer te zetten”. De fietskoeriers werken met een beperkt aantal mensen per groep: “Dus als er veel bezorgers ziek worden, wordt het wel lastig voor ons”, besluit Daniëlle.

Verruiming bezorgtijden medewerkers met jonge kinderen

PostNL is een grote werkgever in Nederland die veel medewerkers heeft met jonge schoolgaande kinderen. Daarom werkt het postbedrijf op dit moment aan de verruiming van de dagelijkse bezorgtijd en andere maatregelen voor de postbezorgers.

“Dat vergemakkelijkt voor hen de opvang van jonge kinderen thuis. Wie thuis kan werken, werkt thuis. Voor wie dat niet kan worden aanvullende maatregelen getroffen om de werkomstandigheden zo gezond en veilig mogelijk te houden en de kans op besmetting waar mogelijk te verkleinen.”, aldus Herna Verhagen, CEO van PostNL

 

 

Gerelateerde artikelen

Back to top button