Museum de Fundatie komt met overzichtstentoonstelling Rob Scholte

Zwolle – Het klinkt onwaarschijnlijk, maar Scholtes laatste overzichtstentoonstelling in Nederland dateert van meer dan 30 jaar geleden in Museum Boymans-van Beuningen (1988). Nu is het tijd voor een retrospectief van Scholte. Daarom laat Museum de Fundatie in Zwolle de hele volgende zomer, van 16 mei tot en met 6 september 2020, een overzichtstentoonstelling van de schilderijen van Rob Scholte zien, met vele bruiklenen uit museale en particuliere collecties in binnen- en buitenland, met als toegift nieuw werk!

Rob Scholte (geboren Amsterdam, 1958) is de koning van het copyright. Afbeeldingen uit kunst en reclame, maar ook uit het alledaagse leven, vormen het uitgangspunt voor zijn schilderijen. Zonder zich te schamen gebruikt hij bestaande beelden, die hij zichzelf toe-eigent door adequate toevoegingen, aanpassingen en contextverschuivingen. Hij legt onverwachte verbanden en goochelt met de betekenis. Originaliteit en eigendomsrechten zijn voor hem, zo lijkt het, van geen enkel belang. Reproductie in alle vormen kenmerkt Scholtes kunst en juist deze reproducties zorgen ervoor, dat zijn werk een groot publiek bereikt. “Het meest gereproduceerde kunstwerk is daarom het belangrijkste”, zei hij ooit.

Rob Scholte – Reproductie verplicht, 1986, canvas, particuliere collectie Berlijn

Op Scholtes schilderij ‘Reproductie verplicht’, naamgever van de tentoonstelling, vechten twee gekleurde cherubijnen om een zwart-witte appel en op de door Scholte daaronder geschilderde Kodak color control patches staat te lezen: “The colors have been selected as representative of those inks commonly used in photomechanical reproduction.” Scholte gaat verder op dit credo, dat wel als de basis aanname van zijn kunst gezien kan worden. Niet alleen is de stijl van Scholte plat, schijnbaar zonder persoonlijk handschrift, ook zijn de kleuren door hem bepaald op basis van inkt, zoals gebruikt bij drukken van een fotomechanische reproductie. Door op deze manier te schilderen vindt Scholte de drukpers steeds opnieuw uit, laag over laag, van licht naar donker, dan van donker naar licht en weer terug, steeds preciezer en met meer definitie. Hij noemt het zelf “God erin schilderen”. De onderwerpen, die hij kiest, zijn vaak algemeen en leesbaar. Ze sluiten aan bij de bekende massamedia, maar Scholte schuwt traditie en religie niet.

Living Room in de Jordaan

Scholte studeert kort in Groningen aan Academie Minerva en de Vrije Academie in Den Haag (1975-1976), voordat hij aan de Gerrit Rietveld Academie te Amster-dam afstudeert in Audiovisuele Vormgeving bij Jos Houweling (1977-1981). Scholte neemt deel aan de openingsshow in het Amsterdamse kraakpand W139 (1982), waar hij met Sandra Derks later in datzelfde jaar het omvangrijke ‘Rom 87′ laat zien, geraffineerde variaties op een in de Hema gekocht kleurboek voor kinderen. In de jaren die volgen baart hij veel opzien o.a. bij galerie The Living Room in de hoofdstedelijke Jordaan met zijn minutieus geschilderde werken die tegen de alle heersende trends ingaan.

Scholte maakt al snel deel uit van de Nederlandse society wereld, voortdurend blijft hij in de publiciteit. Als kunstenaar maakt hij in die tijd een bliksemcarrière door, ook internationaal. Hij werkt samen met internationale collega’s Georg Dokoupil en Peter Schuyff. Na zijn participatie aan de Biënnale van Sao Paulo (1983), toont hij ‘De schreeuw’ op de documenta in Kassel (1987). Korte tijd later wordt hij professor ‘Schilderkunst’ aan de Hochschule van Uni- Kas-sel, daarna exposeert hij San Marco kitsch als ‘No expo’ in het Nederlandse paviljoen op de Biën-nale in Venetië (1990).

Rob Scholte bij benefietconcert Herman Brood Museum – Foto © Peter Denekamp

Bomaanslag

Een jaar later krijgt hij zijn grootste opdracht: een 1200 vierkante meter grote schildering in de kopie van Huis ten Bosch in Nagasaki, door hem betiteld ‘Après nous le Déluge’ (1991). Het project is hem letterlijk op het lijf geschreven: het enige origineel te zijn in een stad vol met replica’s van de Hollandse architectuur in een land als Japan, dat net als Scholte zijn succes mede dankt aan een eigen interpretatie van het auteursrecht. In 1995 voltooit hij dit mega project, maar ondertussen is hij slachtoffer geworden van een bomaanslag (24 november 1994). Op de eerste verdieping van Arti et Amicitiae stelt hij zijn geëxplodeerde BMW ten toon (1995). Vier jaar werkt Scholte met een aantal assistenten aan de wand- en plafond-schilderingen met een iconografie die wijst op de voortdurende herhaling van oorlog als onte-rechte motor van de wereldgeschiedenis. Voor zijn met acryl geschilderde werken put hij uit zijn omvangrijke archief met afbeeldingen uit kunstgeschiedenis en media.

Rob Scholte Museum

Daarna wordt het stil rond Rob Scholte, wat een bewuste keuze van hem is. In 1988 is hij al naar Brussel verhuisd, waar hij blijft wonen tot hij naar Tenerife vertrekt (1995), om pas in 2003 van het Canarische eiland naar Nederland terug te keren. Vier jaar na terugkomst betrekt hij het voormalig postkantoor in Den Helder (2007). Hij opent daar het Rob Scholte Museum (2013), maar de gemeente heeft andere plannen met het gebouw. Woning, atelier en het museum van Scholte worden door de politie ontruimd (17 april 2018). De juridische procedures hierover zijn nog steeds gaande.

Museum de Fundatie wijdt al eerder twee tentoonstellingen aan Scholte met ‘Silk Cut’ (2011), een facelift van de klassieke kabinetten van Kasteel het Nijenhuis en de ‘Embroidery Show’ (2016) met duizend borduurwerken door anonieme makers vervaardigd, gekocht door Scholte, daarna door hem omgedraaid en gesigneerd.


Tentoonstelling: Rob Scholte – Reproductie verplicht
Datum: 26 mei t/m 6 september 2020
Locatie: Museum de Fundatie, Blijmarkt 20, 8011 NE Zwolle
Openingstijden: dinsdag t/m zondag 11-17 uur
Informatie: www.museumdefundatie.nl, 0572-388188

 

Tags
Meer bekijken
CRAFT Benelux Sportswear
Back to top button