Nieuws uit ZwolleVoorpagina

Vrije fietsparkeerplekken ver te zoeken rondom station; D66 wil fietsers verwijzen

Zwolle – Afgelopen week werd bekend dat er geld beschikbaar komt waarmee een ondergrondse fietsenstalling bij het station kan worden gerealiseerd. D66 Zwolle is blij met de extra plekken. Ze wil echter ook iets aan het probleem doen dat fietsers vaak geen vrije parkeerplekken kunnen vinden terwijl deze er wel zijn.

Dicht bij station parkeren, droog en veilig

Oswald van Dam ziet kansen om de informatie over fietsparkeren te verbeteren en dient daarvoor maandag 19 december tijdens de gemeenteraadsvergadering een motie is: “Voor fietsers zijn meerdere dingen belangrijk. Ze willen graag dicht bij het station hun fiets kwijt en deze moet droog en veilig staan. Ook willen mensen graag snel een plekje vinden. Fietsers moeten een trein halen. Die hebben geen tijd om langs fietsenstallingen te zoeken naar een beschikbaar plekje,” aldus Oswald.

Wethouder Philip van As:

Er zijn op dit moment wel parkeerplaatsen beschikbaar zijn, maar de fietsers hebben moeite om deze te vinden. Zo worden de vrije plaatsen bij Hanzeland niet gevonden.

D66 vindt dat dáár een oplossing voor moet worden gezocht. En dat kan, zoals onder andere in Utrecht blijkt, maar ook in Arnhem, Zutphen en Delft zijn goede oplossingen bedacht.

Mensen verwijzen naar vrije plekken

“Bij autoparkeren rondom de binnenstad doen we dat ook. We verwijzen mensen naar parkeergarages die ruimte hebben. Mensen kunnen er voor kiezen om in de rij te staan bij de parkeergarage die hun directe voorkeur heeft, maar ze kunnen ook doorrijden naar een parkeerplaats waar ze direct plaats hebben. Fietsers moeten tijdens het aanrijden worden geïnformeerd over de parkeerplaatsen waar plek is. Ik denk dan aan de Deventerstraatweg en de van Karnebeekstraat, of aan de Kamperweg en de fietssnelweg langs de Willemsvaart. Fietsers kunnen dan naar de parkeerplek van hun voorkeur fietsen, of naar de parkeerplek met het meeste ruimte. Op deze manier worden de beste plaatsen goed benut, maar kunnen mensen ook snel een plekje vinden als het druk is,” zegt Oswald.

“Daarnaast biedt een dergelijk systeem informatie over parkeerbehoefte en knelpunten, zorgt het voor een betere benutting van de parkeerplaatsen, waardoor minder plaatsen nodig zijn en helpt het bij het signaleren van ‘weesfietsen’ die plaatsen voor langere tijd bezet houden.”

Gerelateerde artikelen

Geef een reactie

Back to top button