BouwNieuws uit ZwolleVervoerVoorpagina

Minder geluid door nieuwe bruggen in Zwolle

Zwolle – Sinds maandag rijden er treinen over twee nieuwe sporen tussen Zwolle en de spoorsplitsing bij Herfte. Een belangrijke mijlpaal voor het spoorproject, maar ook voor de omgeving. Twee oude stalen spoorbruggen zijn namelijk buiten gebruik gesteld.

Stiller

Op verschillende plekken in Zwolle was het goed te horen als treinen de stalen spoorbruggen over de Nieuwe en Zalnese Wetering passeerden. Vanaf afgelopen maandag rijden treinen over twee nieuwe betonnen bruggen, waardoor het een stuk stiller is.

Foto © ProRail/Stefan Verkerk

Tussen Zwolle en Herfte verdubbelen we het aantal sporen van twee naar vier. Het afgelopen jaar bouwden we de twee nieuwe naast de twee oorspronkelijke sporen. Op deze foto zie je een deel van de ‘spoorslinger’ klaarliggen, die de nieuwe sporen verbindt met de sporen naar Meppel en de sporen naar Emmen.

Foto © ProRail/Stefan Verkerk

Maandagochtend waren de werkzaamheden klaar en reden de eerste treinen over de twee nieuwe sporen. Treinen rijden over de nieuw aangelegde sporen, zodat we de oorspronkelijke sporen kunnen aanpakken. Als ook die aanpak klaar is zijn er in plaats van twee voortaan vier sporen tussen Zwolle en Herfte.

Foto © ProRail/Stefan Verkerk

Om ruimte te maken voor de twee extra sporen, bouwden we afgelopen jaar op het traject nieuwe viaducten over weg en water. Naast de oude stalen bruggen over de Nieuwe en Zalnese Wetering zijn nieuwe betonnen bruggen gebouwd.

Foto © ProRail/Stefan Verkerk

Vanaf afgelopen maandag rijden de treinen over de nieuwe betonnen bruggen. De stalen bruggen zijn nu buiten gebruik en worden op korte termijn gesloopt en vervangen door betonnen bruggen. Het geluid van treinen over de stalen bruggen is in Zwolle dus voorgoed verdwenen.

Foto © ProRail/Stefan Verkerk

Peter Kruis, bouwmanager bij ProRail, vertelt: “Afgelopen week hebben we veel werk verricht, met name aan de bovenleiding, om de nieuwe sporen in gebruik te kunnen nemen. Met de inzet van personeel merken we de gevolgen van corona, onder andere bij monteurs voor de bovenleiding. We hebben te maken met buitenlands personeel dat niet kan komen en met personeel dat door klachten of besmettingen in de omgeving niet kan werken. In totaal misten we ruim 70 diensten door corona. Zeker in de herfstvakantie, als er op meer plekken wordt gewerkt, is dat lastig in te vullen. We hebben hierdoor wel wat aanpassingen moeten doen en bepaalde werkzaamheden moeten doorschuiven. Maar de indienststelling van de sporen is gelukt.”

Foto © ProRail/Stefan Verkerk

Bij Herfte bouwen we een zogenoemde ‘dive-under’, waardoor treinen elkaar boven- en onderlangs kunnen kruisen. Hierdoor hebben de treinen naar Meppel en Emmen elk een eigen spoor en hoeven ze niet meer op elkaar te wachten.

Foto © ProRail/Stefan Verkerk

De spooruitbreiding is nodig om het groeiende treinverkeer rond Zwolle op te vangen. Ook verbeterden we de aansluitingen doordat meer treinen tegelijk op het station aankomen en tegelijk vertrekken. In de zomer van 2021 is het klaar.

Gerelateerde artikelen

Back to top button