Voorpagina

Miljoenenstrop dreigt voor Zwolle-Kampen; Station Stadshagen later open

Zwolle – Er dreigt een miljoenenstrop voor de spoorlijn Zwolle – Kampen. De nieuw aangelegde spoorbaan voor het Kamperlijntje biedt niet genoeg stabiliteit voor de nieuwe elektrische treinen om er met de vereiste snelheid overheen te gaan. Woensdagavond is er spoedoverleg geweest in het Provinciehuis over de problemen waarbij de gemeenten Zwolle en Kampen en de vervoerder Keolis zijn geïnformeerd.

Station Stadshagen

De nieuwe dienstregeling die vanaf 10 december start verloopt voor de Kamperlijn dus anders dan verwacht. De trein zal als vanouds blijven rijden tussen station Zwolle en Kampen, maar station Zwolle Stadshagen zal nog niet in gebruik worden genomen.

Snelheid

De oorzaak van deze wijziging is dat de bodem onder de spoorbaan niet genoeg stabiliteit biedt om er met de voor de nieuwe dienstregeling vereiste snelheid overheen te rijden. Om de reizigers in Kampen en Zwolle voldoende overstaptijd te blijven bieden op station Zwolle heeft ProRail geconcludeerd dat het vooralsnog niet mogelijk is om op station Stadshagen te stoppen. ProRail heeft de provincie Overijssel, gemeenten Zwolle en Kampen en de vervoerder Keolis hierover op woensdagavond 6 december geïnformeerd.

Zomer

De spoorbaan is afgelopen zomer door ProRail compleet vernieuwd. Ook is er toen bovenleiding aangelegd. Vanaf de nieuwe dienstregeling van 10 december aanstaande zal de baan daadwerkelijk elektrisch bereden worden. Vanaf dan neemt Keolis deze lijn van NS over.

Bodemgesteldheid

Het bodemprobleem is in de afgelopen periode pas aan het licht gekomen toen de nieuwe treinen voor het eerst over het traject reden. ProRail onderzoekt hoe het kan dat de ondergrond vooraf niet goed genoeg in beeld is gebracht en gaat met de betrokken partijen in overleg om te onderzoeken welke maatregelen nodig zijn om dit probleem op te lossen.

Gerelateerde artikelen

Back to top button