EconomieNieuws uit ZwolleVoorpagina

Mijlpaal bij Zwolle ter waarde van 170 miljoen

Highlights
  • Verkorte reistijd Zwolle/Groningen/Leeuwarden
  • Vaker aansluiting op regionale treinen Leeuwarden/Groningen
  • Extra treinen tussen Zwolle en Leeuwarden mogelijk
  • Verbeterde overstaptijden in Zwolle

Zwolle – Een belangrijke mijlpaal in de verbetering van station en spoorknooppunt Zwolle: vrijdagmiddag ondertekenen ProRail en de combinatie VolkerRail-Van Hattum en Blankevoort de overeenkomst voor het projectdeel IJssel-Herfte. In dit projectdeel vallen onder meer de spoorverdubbeling Zwolle-Herfte en de herinrichting van het RGS-opstelterrein. Het levert een enorme verbetering op van de bereikbaarheid van Noord-Oost-Nederland.

Denk bij deze verbeteringen bijvoorbeeld aan:

  • De reistijd tussen Zwolle en Leeuwarden / Groningen wordt verkort.
  • Daardoor krijgt de reiziger twee keer per uur aansluiting op de regionale treinen in Leeuwarden / Groningen.
  • ProRail kan extra treinen laten rijden tussen Zwolle en Leeuwarden.
  • De overstaptijden in Zwolle worden verbeterd, doordat meer treinen tegelijk kunnen aankomen en vertrekken.

De waarde van het contract is €170 miljoen (exclusief BTW). In feite gaat het om twee overeenkomsten: een UAV-GC Basisovereenkomst en een Alliantieovereenkomst. Dit laatste is een bijzondere contractvorm die ProRail en andere opdrachtgevers steeds meer willen toepassen met het doel een optimale samenwerking tussen opdrachtgever en opdrachtnemer te stimuleren.

De ondertekening van het contract is een markant moment en valt vijf jaar na het formuleren van de eerste ideeën voor deze omvangrijke werkzaamheden. In vijf jaar van verkenning, via planstudie tot realisatie; voor een project van deze omvang en met deze complexiteit is dat een prestatie van formaat, met bijdragen van velen – binnen en buiten ProRail.

Meer informatie
Meer bekijken
💬 WhatsApp ons! Heb jij een tip of opmerking voor de redactie? Stuur ons een bericht op 038-2340777 of stuur een mail: rtvfocuszwolle@gmail.com
Back to top button