EconomieNieuws uit ZwolleVervoerVoorpagina

Mijlpaal: vanaf 19 oktober rijden treinen over 2 nieuwe sporen tussen Zwolle en Herfte

Vlieg alvast mee over de nieuwe sporen

Zwolle – Een grote mijlpaal voor de spooruitbreiding tussen Zwolle en Herfte: vanaf maandag 19 oktober rijden treinen over de twee nieuwe sporen. Met een zogenaamde ‘spoorslinger’ gaan treinen uit Meppel en Emmen straks over van de oorspronkelijke naar de nieuwe sporen. Vlieg mee over de nieuwe sporen met bovenstaande dronebeelden.

Om de aansluitingen tussen de sporen te maken, rijden van woensdag 14 tot en met zondag 18 oktober geen treinen tussen Zwolle en Steenwijk, Hoogeveen en Dalfsen. Check voor vertrek de reisplanner.
Foto © ProRail Stefan Verkerk – Dive-under bij Herfte

Spoorverdubbeling

Tussen station Zwolle en Herfte verdubbelt ProRail de sporen van twee naar vier. Bij Herfte splitsen de sporen  richting Emmen en Meppel. De spoorverdubbeling is nodig om het groeiende treinverkeer rond Zwolle op te vangen. Het afgelopen jaar zijn de twee nieuwe sporen gebouwd, naast de twee oorspronkelijke sporen. In oktober neemt ProRail de twee nieuw gebouwde sporen in gebruik en sluit deze aan op de sporen richting Meppel en Emmen. Treinen gaan rijden over de nieuwe sporen, zodat het spoorbedrijf de oorspronkelijke sporen kan aanpakken.

Minder geluid voor Zwolle

Om ruimte te maken voor de twee extra sporen, bouwde ProRail het afgelopen jaar op het traject nieuwe viaducten over weg en water. De oude stalen spoorbruggen over de Nieuwe en Zalnese Wetering maken veel geluid en zijn op verschillende plekken in Zwolle goed te horen. In oktober worden de nieuwe sporen met nieuwe betonnen spoorbruggen in gebruik genomen. Het wordt hierdoor een stuk stiller.

Foto © ProRail Stefan Verkerk – Spoorverdubbeling bij Herfte

Dive-under

Bij Herfte bouwt ProRail den zognoemde ‘dive-under’, waardoor treinen elkaar boven- en onderlangs kunnen kruisen. Hierdoor hebben de treinen naar Meppel en Emmen elk een eigen spoor en hoeven ze niet meer op elkaar te wachten.

Aan de slag met de oorspronkelijke sporen

Tot de zomer van 2021 werkt ProRail nog verder aan de dive-under en de twee oorspronkelijke sporen, die dan buiten dienst zijn. Hierbij vervangen ze de oude stalen spoorbruggen over de Zalnese en Nieuwe Wetering door betonnen bruggen. Daarna is de spoorverdubbeling gereed, gaan alle sporen en de dive-under in gebruik en hoeven treinen van en naar Emmen of Meppel niet meer op elkaar te wachten.

 

Foto © ProRail Stefan Verkerk – Dive-under bij Herfte

Gerelateerde artikelen

Back to top button