EconomieNieuws uit ZwolleVoorpagina

Machinisten moeten wennen op nieuwe spoortraject Kamperlijntje

Hoogtepunten van het verhaal
  • Snelheid 140 km/u
  • Station Stadshagen afgezet met hekken
  • Verplaatsing seinen

Zwolle – Maandagochtend reden de eerste treinen weer op het Kamperlijntje. Nog geen elektrische treinen van Syntus maar gewoon de oude dieseltrein van de NS die altijd al op het traject reed. Voor de passagiers is er dus nog niet zoveel verandert. Zij maken pas in december kennis met de nieuwe elektrische treinen. Maar voor de machinist was het toch wel wennen op het nieuw aangelegde spoortraject.

Wegbekendheid voor de machinist

Om de machinisten te helpen heeft ProRail met een uitgebreide fotoreportage in beeld gebracht waar ze rekening mee moeten houden. Het gaat dan bijvoorbeeld om het feit dat de snelheid na station Kampen van 100 naar 140 is gegaan. Of dat station Zwolle Stadshagen nog niet af is en met hekken is afgezet. Ook de (ver)plaatsing van (eventueel nieuwe) seinen is voor de machinisten in beeld gebracht. De foto’s helpen bij het verkrijgen van wegbekendheid. Dat is een zeer belangrijk onderdeel van de veiligheid op het Nederlandse spoor.

Tientallen jaren mee

Voor de aanpassing van de Kamperlijn zijn honderden palen voor de bovenleiding geplaatst, vele kilometers kabels en leidingen vernieuwd en de beveiliging aangepast. Zodoende kan er sneller gereden gaan worden. De hele lijn kreeg een make-over: ondergrond, ballast (spoorgrind), dwarsliggers (bielzen) en spoorstaven zijn vervangen, zodat de Kamperlijn er weer vele tientallen jaren tegenaan kan.

Duurzame geëlektrificeerde lijn

Nu de lijn is geëlektrificeerd is die een stuk milieuvriendelijker geworden. Elektrische treinen zijn stiller, sneller en zorgen voor een verbetering van de luchtkwaliteit in het gebied. Ook zijn de exploitatiekosten lager door minder aanschaf- onderhouds- en brandstofkosten.

Gerelateerde artikelen

Back to top button