Kunst & CultuurNieuws uit ZwolleVoorpagina

Het Saffier Stadshagen werkt met ‘Expeditie Vrijheid’-lespakket naar 75 jaar bevrijding toe

Zwolle – De basisscholen in Overijssel kunnen komend voorjaar aan de slag met een heel nieuw lespakket. In het kader van 75 jaar bevrijding heeft het Historisch Centrum Overijssel een educatief programma Expeditie Vrijheid ontwikkeld die in ieder geval al door 178 Overijsselse scholen gebruikt gaat worden. Eén van de scholen is GBS het Saffier in Stadshagen. Groep 8 leerkracht Rik Groenenveld heeft samen met zijn klas meegedacht over hoe dat lespakket eruit moest zien.

Docent Rik Groeneveld van GBS Het Saffier vertelt over het lespakket

Verhalen uit eigen omgeving

Expeditie Vrijheid is een methodevervangend lespakket, dat de koppeling legt tussen de leerdoelen voor de Tweede Wereldoorlog en de eigen omgeving van de leerlingen: naast het Amsterdamse verhaal van Anne Frank wordt aan de Deventerse Etty Hillesum aandacht besteed, naast het bombardement op Rotterdam komen de bombardementen op Enschede en Nijverdal langs, naast de Februaristaking wordt de impact van de April-mei-staking, begonnen in Hengelo bij Stork, besproken.

Bij de Twistvlietbrug is in de WOII een vliegtuig neergestort. Er zit een klein plakkaatje op de brug. Een heel ander gevoel als je dat weet en er overheen fietst. Rik Groeneveld, docent GBS Het Saffier

 

Burgerschapsopdracht

Daarnaast sluit elk van de zes lessen af met een burgerschapsopdracht, waarbij de leerlingen de lesstof verwerken door opdrachten die werken aan multiperspectiviteit, mensenrechten en empathisch vermogen. Daarmee is dit lespakket de perfecte voorbereiding op WO2-excursies in de eigen omgeving en daarbuiten.

Besef dat we nu in vrijheid leven. Wat brengt die vrijheid dan? Vrijheid van meningsuiting, democratie, rechtstaat. Rik Groeneveld, docent GBS Het Saffier


Dankzij het onderwijs

Expeditie Vrijheid is ontwikkeld samen met tien Overijsselse partnerscholen. Projectleider Willemijn Zwart: “Zonder de bijdrage van deze tien top-scholen, was het ons nooit gelukt een lespakket te ontwikkelen dat zó goed aansluit bij de wensen van het onderwijs. Het belang van burgerschap, inzetten op methodevervangend werken (scheelt tijd!) en de kracht van de eigen omgeving om onderwijs voor leerlingen betekenisvol te maken, dat zijn hun ideeën, waar nu gelukkig nog veel meer scholen voor warm blijken te lopen.

Aan de hand van deze expeditieposter onderzoeken leerlingen in Expeditie Vrijheid de betekenis van oorlog en vrede in hun eigen omgeving.

Freedom Challenge voor voortgezet onderwijs

Expeditie Vrijheid richt zich primair op groep 7-8 van de basisschool. Maar ook voor het voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs heeft het Historisch Centrum Overijssel een lespakket ontwikkeld: De Freedom Challenge, in samenwerking met RTV Oost.  In dit project maken leerlingen een vrijheidsvlog, gekoppeld aan een van de zeventien thema’s die centraal staan in het brede HCO-vrijheidsprogramma.

Overijssel is in 1945 in zeventien dagen bevrijd: van 1 tot 17 april bevrijdden met name Canadese en Poolse troepen deze provincie. Aan elk van deze bevrijdingsdagen (1-17 april) is een thema gehangen.

Leerlingen maken in groepjes een filmpje, waarbij de eigen docent de beste filmpjes instuurt naar RTV Oost. Deze filmpjes kunnen in het bevrijdingsprogramma van RTV Oost, van 1 tot 17 april 2020 gebruikt worden én de winnende leerlingen krijgen een exclusieve rondleiding achter de schermen bij deze regionale omroep.

Kennisnet & Comenius Award

Expeditie Vrijheid is door Kennisnet aangewezen als een van de vier voorbeeldprojecten op het gebied van digitaal erfgoed in het onderwijs. Hierdoor heeft Expeditie Vrijheid landelijk bekendheid gekregen, waardoor ook andere provincies interesse hebben getoond voor een vertaling naar hun regio. Ook is het Historisch Centrum Overijssel voornemens Expeditie Vrijheid in te sturen voor de Europese onderwijsprijs Comenius Award, door het innovatieve karakter van het lespakket, waarbij digitaal en fysiek erfgoed gekoppeld aan de eigen omgeving en burgerschap in het onderwijs ingezet wordt, op een duurzame manier: methodevervangend en langdurig inzetbaar.

Gerelateerde artikelen

Back to top button