EconomieNieuws uit ZwolleVoorpagina

Kerstdrukte bij supermarkten en winkeliers in Zwolle

Het was vandaag topdrukte bij de supermarkten in Zwolle. Op het allerlaatste moment moest nog ruim 38 % van de mensen de kerstboodschappen inslaan. Een ruime meerderheid van de kerstvierders kookt dit jaar minimaal één van de kerstdagen zelf thuis.

Gourmetten blijft het meest populair. Minihamburgers, minibiefstukken en mini sla- en rundervinken zijn de meest verkochte producten. Daarnaast blijft de kersstol met spijs de onbetwiste nummer 1.

Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel verwacht dat de omzet in de kerstweek voor 760 miljoen euro zal zijn (heel Nederland). Dat is ruim 1% meer dan vorig jaar.

Ook de detailhandel in Zwolle heeft het de afgelopen dagen zeer druk gehad. Niet alleen de etalages overtroffen elkaar, ook de winkelstraten zelf hebben mooie sfeerverlichting. En de kerstboom op de Grote Markt zorgt nog voor extra sfeer.

De Zwolse winkeliers spelen daarmee in op de steeds groter wordende drang van consumenten naar beleving in de winkel en het winkelgebied. Winkeliers verwachten deze kerstperiode een extra omzet die vergelijkbaar is met de verwachte omzet van vorig jaar.

Het consumentengedrag verandert en dat is ook goed te merken in zo’n drukke periode zoals de Kerst. Consumenten willen winkelen op de momenten dat het hen uitkomt. Dat betekent steeds meer op de zondag en in de vroege avond na het werk. Een trend die zich de afgelopen jaren voltrekt is die van het online bestellen en in de winkel, op een zelf gekozen tijdstip, ophalen. Zo weten klanten zeker dat alle benodigdheden in huis zijn en dat het naar wens is. Deze manier van inkopen wordt gebruikt voor zowel cadeaus als voor complete feestmaaltijden. Inmiddels komt al zo’n 70% van de totale online omzet ten goede aan winkeliers die zowel een fysieke winkel als een webwinkel hebben.

 

15910760049_8774a590bb_z(1)

16016942241_6f9a2d685f_z(1)

 

 

 

 

 

 

Gerelateerde artikelen

Back to top button