Nieuws uit ZwolleVoorpaginaZorg & Welzijn

Gemeente Zwolle en Zilveren Kruis slaan bruggen met WachtKracht

Zwolle – WachtKracht in Zwolle wordt twee jaar gezamenlijk gefinancierd door de gemeente Zwolle en SAG, een innovatiestichting van Zilveren Kruis. De organisatie is een initiatief van WerV (Dimence Groep), Prisma Psychologie en PsyQ,.

Mensen die wachten op een ggz-behandeling krijgen bij WachtKracht de mogelijkheid om alvast in gesprek te gaan met een cliëntondersteuner vanuit het sociaalwerk. Samen pakken zij dagelijkse problemen aan zoals in de financiën of als het gaat om eenzaamheid. Door zo een brug te slaan tussen zorg en samenleving tijdens de wachttijd voor behandeling blijkt dat het mogelijk is verergering van de problematiek te voorkomen.

Unieke financiering

Initiatiefnemers van WerV, Prisma Psychologie en PsyQ begonnen allen individueel aan plannen om iets aan de negatieve effecten van lange wachttijden te doen. Door hun plannen, krachten en kennis te bundelen is WachtKracht ontstaan. WachtKracht kijkt tijdens een kennismakingsgesprek samen met mensen tegen welke problemen zij aanlopen in het dagelijks leven. Denk hierbij aan problemen op het gebied van financiën, wonen, sociale relaties en eenzaamheid.

De gemeente Zwolle en Zilveren Kruis willen samen met de zorgaanbieders de druk op de zorg graag verkleinen. Zij hebben er vertrouwen in dat brug tussen de zorg en de samenleving kan leiden tot minder aanvragen voor een ggz-behandeling. Dit resulteerde in een unieke gezamenlijke financiering voor WachtKracht Zwolle. Met positieve gevolgen voor de wachttijden binnen de ggz.

Kortere wachtlijsten

Door WachtKracht in te zetten vóór de intake voor behandeling in de ggz werkt men alvast aan persoonlijk, functioneel en maatschappelijk herstel.
Annemarie van der Kolk (manager van WerV): “We hopen hiermee te bereiken dat mensen een meer stabiele leefsituatie ervaren gedurende de periode op de wachtlijst. Daarnaast verwachten we dat door de geboden ondersteuning de behandeling sneller zal verlopen of dat iemand geholpen is met een minder zware behandeling. Dit zorgt dan weer voor kortere wachttijden.”

De initiatiefnemers van WachtKracht zien nu al vele positieve effecten. Wachttijden voor sommige teams zijn daardoor korter, de behandeling van cliënten kan ook vaak korter en mensen voelen zich erg geholpen door dat zij hun verhaal kwijt kunnen. Mensen ervaren de tijd tot de behandeling vaak niet meer als loze tijd.

Media aandacht

Journalist Ingrid Stijkel van de Stentor publiceerde onlangs een artikel over WachtKracht. Daarin gaf ervaringskundige Fleur Lansmeer aan dat de behandeling korter zou kunnen zijn geweest. Ze denkt dit, als er in die wachtperiode aandacht voor haar sociale problemen waren geweest. Dit zijn bijvoorbeeld het rond krijgen van de financiële huishouding en het dreigende verlies van woonruimte.

Het hele artikel: https://www.destentor.nl/zwolle/zwollenaren-op-wachtlijst-ggz-alvast-geholpen-met-WachtKracht-soms-is-behandeling-niet-meer-nodig~a71df4f4/

WachtKracht is niet bedoeld voor cliënten in een crisissituatie. Wanneer daarvan sprake is, moet een client contact opnemen met zijn of haar eigen huisarts of dienstdoende huisarts.

Gerelateerde artikelen

Back to top button