BouwNieuws uit ZwolleVoorpagina

Oud mechanisme uit Spoolderbergbrug is niet meer

Zwolle – Over de Spoolderbergbrug in Zwolle denderen dagelijks heel wat auto’s. Toch hebben de meeste mensen niet door dat ze überhaupt over een brug rijden. Jaren geleden was dat wel anders. Toen was de brug over dit stukje Willemsvaart nog een echte ophaalbrug inclusief een brugwachtershuisje. Dat huisje van de brugwachter is er al lang niet meer. En het andere stukje historie gaat nu ook verdwijnen. Het oude, niet meer in gebruik zijnde, ophaalmechanisme in de brug is dusdanig verroest en moet eruit.

Staalstraal en schildersbedrijf Gelder uit het Gelderse Ochten is bezig met het onderhoud aan de brug. Zo krijgen de stalen buishekken een nieuwe schilderbeurt. Volgens voorman J.H. Jansen van het bedrijf staat het oude ophaalmechanisme in de brug erg in de weg: “Vroeger was het een beweegbare brug, maar dit mechanisme is lang geleden al vastgezet. Op dit moment staat het mechanisme weg te roesten. Dus de meest logische keuze is om het weg te halen”. En dus wordt het oude mechanisme, dat vroeger werd gebruikt om de brug mee op te halen, verwijderd.

Foto’s: bron Historisch Centrum Overijssel

De Spoolderbergbrug ligt over de Willemsvaart, waarvan de aanleg in 1819 is voltooid. Deze vaart vormde de verbinding van de stad Zwolle met de IJssel. Scheepvaart maakte veelvuldig gebruik van deze verbinding. In 1856 werd in de buurt van de huidige brug een eerste brug aangelegd. Deze brug vormde de verbinding over de Willemsvaart tussen het Engelse Werk en de Veerallee. In 1871 voldeed dit bruggetje niet meer en kwam een dubbele draaibrug tot stand.

De witte brugwachterswoning werd in 1882 gebouwd. De brug werd toen ook vernieuwd, waarna er in 1889 zelfs ook olieverlichting kwam. De brug waar we nu overheen rijden is gebouwd in 1934-1936 en verving een draaibrug uit 1882. De brug is van beton en is aan de zijkanten voorzien van rode stalen buishekken. Het vormde onderdeel van het Rijkswegenplan. Om met de bouw van de nieuwe brug te kunnen beginnen is destijds 150.000 gulden uit het Wegenfonds gehaald. in die tijd werden veel nieuwe wegen en bruggen gebouwd, onder andere als onderdeel van het Rijkswegenplan (IJsselbrug en Spoolderbergbrug). De brug is nu een monument.

Gerelateerde artikelen

Back to top button