ISALA medewerkers voerden CAO actie
Zondagsdiensten op de OK, de IC, Spoedeisende hulp; in totaal 14 afdelingen
Zwolle – Op 16 maart voerden de medewerkers van het grootste topklinische ziekenhuis in Nederland actie voor een betere CAO. De acties bestaan vooral uit het draaien van zondagsdiensten en zijn aangevuld met ludieke acties.
De vakbonden eisen namens ook de Isala medewerkers een structurele loonverhoging van 10% met een bodem van 100 euro, een betere reiskostenvergoeding en enkele aanvullende regelingen rondom roosters.
De looneis van 10% en de aanvullende eisen zijn gerechtvaardigd en broodnodig om ook in de toekomst voldoende mensen te motiveren om in het ziekenhuis te gaan werken. Maar ook omdat de CAO lonen nu al structureel achter lopen. Ook de SER (Sociaal Economische Raad) heeft dat geconcludeerd.
Naast de looneisen geldt voor Isala met vijf locaties een betere reiskostenvergoeding een extra belangrijk punt. De huidige 8 cent met een maximum van 30 km is absoluut te weinig. Dat moet minimaal 21 cent per daadwerkelijk gereden kilometer worden. Vanzelfsprekend willen medewerkers ook geen parkeerkosten betalen aan hun werkgever. Dat is absurd!
āDie tien procent is keihard.” Coen de Weerd, actieleider Isala
Een zondagsdienst draaien op een doordeweekse dag houdt in dat er geen geplande behandelingen zullen gaan plaatsvinden in Isala. Aan alle zorgvuldigheidsvoorwaarden is voldaan, aldus Coen de Weerd die als IC verpleegkundige heeft gezien hoe zwaar de corona periode was voor patiĆ«nten en medewerkers.”
āHet was hartverwarmend om tijdens de corona periode het maatschappelijk applaus te ervaren!
teleurstellend dat we nu moeten vechten voor geaccepteerd loon.ā
Het is een eerste actie en het actiecomitƩ heeft inmiddels veel meer aanvragen om mee te kunnen gaan doen bij de volgende acties.