Natuur & DuurzaamNieuws uit ZwolleVoorpagina

Zwolse ondernemers testen lokaal en eerlijk geproduceerde kleding op Bevrijdingsfestival Overijssel

Zwolle – Bezoekers en medewerkers van Bevrijdingsfestival Overijssel kunnen komende vrijdag kleding testen van de Zwolse startup Ragnarøk. Deze ondernemers hopen met hun lokaal en eerlijk geproduceerde kleding bij te dragen aan de hoognodige verduurzaming van de kledingindustrie. De test wordt begeleid door Innofest, dat ondernemers helpt hun innovaties dichter naar de markt te brengen. En wel door ze een testplek te geven op festivals en living labs. Naast Ragnarøk testen nog drie andere startups een innovatief product.

De kledingbranche is een van de meest vervuilende industrieën ter wereld. De sector is niet alleen goed voor zo’n tien procent van de wereldwijde CO2-uitstoot.  In de keten is bovendien nog te vaak sprake van slechte arbeidsomstandigheden. Naast nieuwe wet- en regelgeving zijn er disruptieve ondernemers nodig om de kledingindustrie duurzamer en eerlijker te maken. “Ragnarøk hoopt een van de merken te zijn die een bijdrage aan deze omwenteling leveren”, vertelt Yann Wunsch, een van de oprichters van de Zwolse startup.

Volgens Wunsch spelen er in de kledingindustrie meerdere problemen tegelijkertijd. “Er wordt wereldwijd veel te veel kleding geproduceerd en gekocht. De kleding die mensen kopen komt vaak van te ver, is van te slechte kwaliteit én te goedkoop. Een t-shirt van tien euro zoals je dat bij sommige winkelketens ziet, kan realistisch gezien niet voor die prijs worden gemaakt. Dit betekent dat de kosten ergens anders in de keten terechtkomen. En het milieu en de mensen die de kleding maken zijn hiervan waarschijnlijk de dupe.” Ragnarøk pakt dat anders aan met onder meer volledig lokale productie, een op circulariteit gericht ontwerp en een korte en transparante keten.

Tests

Op Bevrijdingsfestival Overijssel verrichten Wunsch en zijn collega’s meerdere tests om hun kleding en het merk naar een hoger plan te tillen. In de dagen voorafgaand aan Bevrijdingsdag testen vrijwilligers de kwaliteit van de door Ragnarøk gemaakte t-shirts door deze te dragen bij de opbouw van het festival. Zo moet blijken of de stof zoals verwacht geen geur opneemt en de lichaamstemperatuur van de drager reguleert. Tijdens het festival zelf wil Wunsch met bezoekers in gesprek over zaken als de prijs van de kleding en het verhaal achter zijn merk.

“Met name de hogere prijs van duurzaam geproduceerde kleding is voor veel consumenten een drempel. We zijn erg benieuwd in hoeverre bezoekers zich er bewust van zijn hoe vervuilend de kledingindustrie momenteel is en bereid zijn om hun eigen gedrag aan te passen om dit te veranderen.”

Oplaadzuil met zonne-energie, stiltecabine en eetbaar kroos

Bevrijdingsfestival Overijssel is met zo’n 130.000 bezoekers het grootste Bevrijdingsfestival van Nederland. Duurzaamheid speelt al langer een belangrijke rol in de organisatie en programmering van het festival. Er zijn nog drie andere startups die onder begeleiding van Innofest de kans krijgen om samen met de bezoekers en crew van Bevrijdingsfestival hun innovaties te testen.

Op de Festivalboulevard is startup Festiplant te vinden. Zij hebben een speciaal soort oplaadzuil ontwikkeld: een grote bloem met zonnepanelen die met de zon meedraait en hiermee op een efficiënte manier energie opwekt. Bezoekers kunnen bij Festiplant een powerbank ophalen die is opgeladen met zonne-energie. Met de test willen de ondernemers kijken of hun innovatie geschikt is voor de festivalbranche.

Rustplek

Startup Soulmate ontwikkelde een demontabele, verplaatsbare rustplek waar mensen kunnen ‘ontprikkelen’. Deze stiltecabine werd al getest in schoolgebouwen, nu wil de ondernemer weten of de innovatie ook geschikt is voor festivals. Voor de test is onder meer een speciaal slot toegevoegd, omdat uit eerdere feedback bleek dat gebruikers moeilijker tot rust kwamen als er elk moment iemand binnen kon komen. Soulmate staat op het Wereldpaviljoen.

Om de groeiende wereldbevolking ook over een paar decennia nog te kunnen voeden, zijn nieuwe alternatieven nodig om bijvoorbeeld eiwitten tot ons te nemen. Als het aan startup Lemna ligt, maakt eetbaar kroos als duurzame bron van eiwit binnenkort deel uit van ons dieet. De productie van deze plantensoort is zo duurzaam, omdat de eiwitproductie per hectare vele malen hoger ligt dan bijvoorbeeld bij soja of erwten het geval is. Bezoekers – van jong tot oud – kunnen het kroos oogsten op de Landstede Familieweide.

Alle tests zijn mogelijk gemaakt door Innofest, ZWINC, Kennispoort Regio Zwolle, Gemeente Zwolle en Bevrijdingsfestival Overijssel.

 

Gerelateerde artikelen

Back to top button