KabelkrantNatuur & DuurzaamNieuws uit Zwolle

Fossiele reclame en greenwashing

Zwolle – De gemeenteraad van Zwolle heeft een motie ‘Reclame fossiele brandstoffen’ aangenomen. Daarmee is Zwolle de eerste gemeente in Nederland waarin men fossiele reclame zoals reclame voor benzine auto’s, vliegreizen en energiecontracten in de openbare ruimte, gaat verbieden. Een verbod op fossiele reclames past bij de klimaatdoelstellingen van de gemeente.

Bescherming volksgezondheid

Bescherming van de volksgezondheid weegt zwaarder dan het recht op vrijemeningsuiting volgens Het Europees Hof voor de Rechten van de Mens. De Milieuraad gaat meedenken in de aanpak van greenwashing in de reclame-uitingen in Zwolle. Het aannemen van de motie is een mooie aanleiding om eens dieper in te gaan op het fenomeen ‘greenwashing’. Wat is het precies en hoe kunnen we het herkennen? Als een bedrijf aan greenwashing doet, dan doet dit bedrijf zich duurzamer voor dan het in werkelijkheid is.

Groene acties van bedrijven worden in de media enorm uitvergroot om de klanten te laten geloven dat ze duurzaam bezig zijn. In werkelijkheid verdient het bedrijf het meeste geld aan vervuilende activiteiten.
Greenwashing heeft vele gezichten en komt in veel bedrijfstakken voor. Er zijn energiemaatschappijen die volgens de Consumentenbond grijze stroom inkopen en als groene energie doorverkopen. Ook de
kledingindustrie heeft last van greenwashing. Een heel klein gedeelte van hun assortiment wordt min of meer duurzaam geproduceerd.

Misleidend

Als je niet beter weet als consument, kun je maar zo denken dat je goed bezig bent voor de planeet als je deze kleding koopt. Reisorganisaties bieden milieuvriendelijke vliegreizen aan. Wat is milieuvriendelijk aan een vliegreis? Shell is al meerdere keren door de Reclame Code Commissie op de vingers getikt omdat hun groene claims heel misleidend zijn. Een voorbeeld wat mij bij is gebleven, is een uitzending van de Keuringsdienst van Waarde van 29 september 2022. In deze uitzending werd het ‘Beter voor Natuur en Boer’ logo van Albert Heijn
kritisch onder de loep genomen. De presentatoren vroegen aan een aantal boeren wat ze nu beter doen.

Voor het dierenwelzijn was een extra borstel opgehangen, een mislukte bloemenstrook ingezaaid, een bijenhotel en vier vogelhuisjes geplaatst. Voor de dieren zelf was niets veranderd. In het programma werd greenwashing ‘professioneel vertragen’ genoemd. Er werd gepleit voor een ‘duurzaamheidswaakhond’ die erop toeziet dat bedrijven geen misleidende informatie geven en zo de consumenten op het verkeerde been zetten.

Greenwashing is lastig te herkennen voor een leek. Zelf kijk ik graag naar programma’s als: Keuringsdienst van Waarde, Kassa en Radar om bewustere keuzes te kunnen maken.

Gerelateerde artikelen

Back to top button