BouwNieuws uit ZwolleVoorpagina

In beeld: ‘Binnen een dag zijn we aan de andere kant van de IJssel’

Foto's: ©Peter Denekamp

Zwolle – De wandelaars met hondjes en de geluiden van tjilpende vogels in het Oldenelerpark hebben vandaag plaats gemaakt voor gehelmde mannen in werkkleding en het geluid van ronkende dieselmotoren.

Om zeven uur vanochtend is Klever Boor- en Perstechniek uit Benschop begonnen met een gestuurde boring onder de IJssel door naar Hattem. Nadat het gat geboord is wordt er een buiswerk geplaatst en vervolgens een glasvezelkabel door getrokken.

Op schema

Terwijl de draaiende boorkop zich al diep onder de Zwolse bodem een weg baant richting de IJssel verlengen de mannen van Klever de boor in hoog tempo met nieuwe boorstangen. Op de bok van het enorme geel-blauwe boorrig zit Marco. Hij bestuurt de boorkop.

Marco – Foto: ©Peter Denekamp

“Vanochtend zijn we begonnen rond de klok van zeven uur. We liggen momenteel goed op schema. We boren door tot vanavond zeven uur. Morgenvroeg gaan we verder, in de loop van de ochtend zal de boorkop opduiken aan de overkant van de IJssel in Hattem”, aldus Marco.

Duizenden liters betoniet

Betoniet mix unit en waterpomp – Foto ©Peter Denekamp

Het boren van een gat onder de IJssel door is geen sinecure. De specialistische boorklus vereist dat er continu onder hoge druk boorvloeistof naar de boorkop wordt gestuurd.

Met een graafmachine wordt er constant een nieuwe big bag met poeder aangevoerd terwijl grote pompen water naar de betoniet mix unit aanvoeren. Door het water en het poeder te mengen ontstaat er een grijze boorvloeistof, bentoniet genaamd. Het betoniet wordt onder hoge druk door de holle boorstangen naar de boorkop geperst.

Het betoniet is noodzakelijk om de boorkop te koelen en het overtollige zand af te voeren naar het intredepunt van de boor in het Oldenelerpark.

Betoniet – Foto: ©Peter Denekamp
Intrede punt – Foto: ©Peter Denekamp

Diep onder de IJssel door

Verder op zit surveyor Simon Kamp van de firma Brownline uit Meerkerk in de werkruimte van zijn bestelbusje. Simon beschikt over een geavanceerd apparaat, de Gyro Steering Tool, waarmee hij zeer accuraat en real-time kan bepalen waar de boorkop precies is.

Simon vertelt dat zij de enige in Nederland zijn met een Gyro Steering Tool terwijl hij via een portofoon Marco op het boorrig zegt dat hij de boorkop iets moet bijsturen.

“Het is mijn taak om te zorgen dat de boorkop op ongeveer 20 meter diepte onder de IJssel door gaat en op de juiste positie in Hattem aankomt”, zegt Simon. “Als de boorkop morgenochtend op de afgesproken plek is aangekomen zit mijn klus er weer op”, aldus Simon.

Foto’s: ©Peter Denekamp

Gerelateerde artikelen

Back to top button