Nieuws uit ZwolleOnderwijs & WetenschapPolitiek & OpinieVoorpaginaZorg & Welzijn

Hoe gaat het met de dyslexie-zorg?

Zwolle – De nieuwe gemeenteraad moet in juni 2022 een besluit nemen over de opzet en uitvoering van de proeftuin Dyslexie. Dit is nieuw beleid rond dyslexie. Het blijkt uit een nota die wethouder Michiel van Willigen stuurt naar de gemeenteraad van Zwolle.

Schoolbesturen en gemeente trekken sinds 2021 samen op in een proeftuin met drie lijnen. Dat zijn het versterken van preventie in het onderwijs; het bieden van extra ondersteuning op ondersteuningsniveau 3 in het onderwijs; en het tijdelijk inzetten van een poortwachter.

Pilot

Momenteel loopt er een goede pilot genaamd IDEE met betrekking tot preventieve ondersteuning in het onderwijs in de Zorg Regio Midden-IJssel/ Oost Veluwe. Het doel om door inzet van IDEE het aantal leerlingen dat nog diagnostiek en/of behandeling voor dyslexiezorg nodig had te verminderen is niet gehaald waardoor de pilot voortijdig is beëindigd. Wel heeft de pilot lessen opgeleverd over betrokkenheid van partijen bij de ontwikkeling van een nieuwe werkwijze die de gemeente meeneemt in de uitwerking van de Zwolse proeftuin.

Ten slotte heeft het kabinet een rapport naar de Tweede Kamer gestuurd met de consequenties van een eerder aangenomen motie om dyslexiezorg over te dragen van gemeenten naar samenwerkingsverbanden passend onderwijs. Op basis van dit onderzoek wordt geadviseerd om niet tot volledige overheveling over te gaan, maar Naar verwachting neemt het kabinet in mei of juni 2022 een besluit over de motie.

Geen overheveling naar gemeente

De argumenten om niet tot overheveling over te gaan, zijn dat met een overheveling mogelijk ook de succesvolle punten uit het huidige systeem verloren gaan; dat er een duidelijke probleemanalyse ontbreekt waarbij het kind centraal staat; vervolgens is het niet duidelijk of een overheveling nodig is om de ervaren knelpunten op te lossen en om te komen tot meer opbrengsten voor leerlingen; en zijn er tevens risico’s benoemd van een overheveling die direct raken aan de leerling die vragen om extra waarborgen; ook zijn er veel ontwikkelingen die mogelijk invloed hebben op het vraagstuk, waaronder gevolgen van Corona.

Als alternatief voor een overheveling raden de onderzoekers aan om in te zetten op versterking van de
samenwerking onderwijs-gemeenten-zorgaanbieders. Met name het beleggen van inhoudelijke taken
bij samenwerkingsverbanden passend onderwijs – in Zwolle de Expertisecentra passend onderwijs – biedt kansen om kwaliteit van de ondersteuning op scholen te vergroten in combinatie met een professionele toets op verwijzingen naar zorg bij Ernstige Dyslexie (poortwachter). Wensen van het onderwijs over de samenwerking met de zorg kunnen een plek krijgen in inkoopafspraken die gemeenten maken met aanbieders.

 

Gerelateerde artikelen

Back to top button