KabelkrantNieuws uit ZwollePolitiek & OpinieVervoerZorg & Welzijn

Bezorging reisdocumenten door de gemeente

Zwolle – In de raadsvergadering van 20 december 2021 heeft de raad de motie ‘Zorgen over bezorgkosten’ aangenomen. In deze motie worden zorgen geuit over de kosten voor het laten bezorgen van een reisdocument. Tijdens het themadebat over dienstverlening op 12 december 2022 bleek dat deze motie nog niet beantwoord is. Dat doet burgemeester Peter Snijders nu in een nota van het college van burgemeester en wethouders aan de gemeenteraad van Zwolle.

Zoals het nu gaat

Bij de huidige procedure voor het laten bezorgen van reisdocumenten is nog steeds het ‘profijtbeginsel’ van toepassing. De klant kan kiezen uit 3 ‘bezorgvensters’, variërend van een doordeweeks dagdeel, tot een avond- of zaterdagbezorging. Tarieven variëren van ca € 7,50 (voor doordeweekse bezorging in een ochtendvenster of middagvenster) tot ca € 15,- (voor een zaterdagbezorging). De klant maakt zelf de afspraak en betaalt ook rechtstreeks aan de bezorgdienst. De gemeente maakt geen kosten en brengt daarom ook geen kosten in rekening bij de klant. Dus ook niet het in de legesverordening genoemde tarief.

Overigens biedt de gemeente al jaren een service aan voor mensen die ziek zijn of slecht ter been en daardoor niet in staat om fysiek naar het stadskantoor te komen. Inwonerszaken bezoekt daarvoor betrokkene voor het indienen van de aanvraag en bezorgt enkele dagen later het reisdocument. Voor deze service worden geen meerkosten in rekening gebracht.

Behoefte

Het thuis laten bezorgen van een reisdocument voorziet niet in een (grote) behoefte. Uiteraard zullen de kosten daarvoor een overweging zijn. Maar deels zal dat ook komen omdat een reisdocument voor 18+ aanvragers slechts één keer per tien jaar aangevraagd hoeft te worden. Daarnaast is Zwolle een compacte stad zonder een groot buitengebied en is het afhalen van een document in het stadskantoor zonder afspraak – en zelfs op 2 avonden – mogelijk. Bij het laten bezorgen moet de klant gedurende een bepaald ‘bezorgvenster’ op het bezorgadres aanwezig zijn.

Gehandicapten Parkeer Kaart (GPK)

Het (laten) bezorgen van een GPK is op dit moment niet mogelijk. Het is overigens wél mogelijk dat een GPK-houder iemand machtigt om namens hem of haar de kaart op te halen in het stadskantoor.
De betreffende afdeling onderzoekt nu de mogelijkheden om het proces zodanig in te richten dat het
opsturen of (laten) bezorgen van de GPK alsnog mogelijk wordt.

Bron
zwolle.nl

Gerelateerde artikelen

Back to top button