Kunst & CultuurNieuws uit ZwolleVoorpagina

Gina Maria over OMT-advies evenementen: ‘Mijn hoofd ratelt alweer maar eerst moeten we dit aanvaarden en accepteren’

Zwolle – De kans dat evenementen moeten worden geschrapt, na de persconferentie vanavond, is vrij groot. Het IJsbeeldenfestival keek deze week al vooruit en gaf er de brui aan. ‘Financieel te onzeker’ meldde de organisator. Toch is dat een belangrijke speler voor het winterse vertier in de stad. Wat betekenen daarom de mogelijk nieuwe coronamaatregelen voor Frozen Zwolle? Het winterse themaproject dat bestaande en nieuwe programmering en events Zwolle een eigen gezicht moet geven? We vragen het aan programmadirecteur Gina Maria.

Q. Wat vindt u van de voorgestelde maatregelen van het OMT dat eventueel evenementen niet door kunnen gaan?

A. Als het een no-go is dan hebben we helemaal niks en dan is Frozen Zwolle gewoon einde verhaal. Je moet op het gegeven moment een beslissing nemen of je wel of niet doorgaat met organiseren. Voor het ijsbeeldenfestival is ook besloten dat het te risicovol is en dat zal ook zo zijn voor Frozen Zwolle.

Q. Heb je eigenlijk al investeringen gedaan?

A. We zijn al best wel een eind op weg. We zaten eigenlijk al in de laatste fase met de gemeente om te kijken wat haalbaar was. We waren ook al bezig met plan B. Plan B zag er eigenlijk heel goed uit om uit te voeren, mits er natuurlijk geen aangescherpte maatregelen komen. Op het moment dat je een stadsevenement organiseert, waarbij je cultureel buiten programmeert en je moet parades afhekken, dan is dat niet te doen.

Daar moet je heel realistisch in zijn, dus die maatregelen bepalen gewoon of je wel of niet door gaat. Het is overmacht. Het is verschrikkelijk, want het is ook nog eens een groot onderwijsproject en je hebt toeleveranciers die je de projecten gunt. Ik weet eigenlijk niet wat ik er over moet zeggen. Je voelt het al aankomen, al twee weken lang. We waren al bezig met plan B, met hoe we het toch konden laten doorgaan met de maatregelen die er nu staan.

Q. Is dat plan B dan nu nog wel realistisch? 

A. Ik ga er niet vanuit dat alles beter wordt binnen veertien dagen. Dat is gewoon onrealistisch denken. De evenementenbranche krijgt klap op klap, dat weten we allemaal, maar we zijn uiteindelijk ook de meest creatieve groep die dan daarna denken:  ‘Wat houden we dan over?’ In die fase zit ik ook al. Dat ik bedenk dat we vanavond vast weten wat het is en dan even om de tafel. Je moet dingen afhechten, maar ondertussen moet je ook zorgen dat er wel wat is. Dat hebben we vorig jaar ook nog gedaan met dat danslokaal. Je moet toch mensen een perspectief bieden.

Ik ben ook echt wel uit het veld geslagen. Je loopt even leeg. Gina Maria, programmadirecteur Frozen Zwolle

Archieffoto: De altijd goedlachse Gina Maria was te gast in de studio van Radio Focus. ©RTV Focus

Q. Dus je hebt nog een plan C?

A. Mijn hoofd ratelt alweer. Eerst moeten we dit aanvaarden en accepteren. Ik ben ook echt wel uit het veld geslagen. Je loopt even leeg. Zondag is de Meet en Greet van Sinterklaas en we weten niet of dat door kan gaan. Gelukkig kunnen we wel het journaal voor de kinderen door laten gaan, zodat we wel iets voor de kinderen hebben. We zouden een mooie show houden in december. Gaan we hem dan uitzenden op TV? Misschien wel zodat we mensen dan op afstand kunnen laten genieten? Deze show is al bijna klaar. Het ratelt alweer in mijn hoofd, maar we moeten eerst duidelijkheid en zekerheid hebben voordat we kunnen zeggen dit is het en hier moeten we mee verder.

Wat is Frozen Zwolle? Binnen het Winterse Thema staan een aantal activiteiten op het programma zoals een winterse parade met sprookjesachtige figuren, lichtbeeldenroutes, audiotours, midwinterspooktochten van Zwolle Unlimited, koren en korpsen op diverse pleinen, kerstmarkten en winterse sporten. Ook het inmiddels geannuleerde IJsbeeldenfestival vormde een onderdeel van het programma. Frozen Zwolle is een samenwerking van de Stichting Blauwvinger ( onder regie van Gina Maria ) met het Zwollefonds, C7 (Culturele 7), HESZ, Sport Service Zwolle, het IJsbeeldfestival en Zwolle Marketing (onderdeel van MarketingOost) en wordt mede mogelijk gemaakt door de gemeente Zwolle

 

 

Gerelateerde artikelen

Back to top button