Nieuws uit ZwolleVervoerVoorpagina

FNV fel gekant tegen regionale treinvervoerders op Zwolle – Groningen / Leeuwarden

Zwolle – ‘Geen regionale treinen op de trajecten Zwolle – Groningen en Zwolle – Leeuwarden!’ stelt het FNV. De vakbond is fel gekant tegen de plannen van staatssecretaris Heijnen om meer concurrentie op het spoor toe te laten. Daarom roept ze Tweede Kamerleden op zich vandaag uit te spreken tegen de plannen om meer regionale lijnen open te stellen voor concurrenten van de NS en op het hoofdrailnet naast NS nieuwe partijen toe te laten. Voor de trajecten Zwolle – Groningen en Leeuwarden gaat het om de sprinterlijnen.

Henri Janssen, bestuurder FNV Spoor: ‘Dit is de doodsteek voor het openbaar vervoer. Treinkaartjes zullen duurder worden en de arbeidsvoorwaarden slechter. Bovendien zullen de onrendabele lijnen uiteindelijk stil komen te liggen.’

Noodkreet

FNV laat zijn noodkreet vandaag horen, tijdens een rondetafelgesprek met de Tweede Kamer over de nieuwe concessie voor het hoofdrailnet. ‘Hoewel wij de afgelopen weken met de NS-directie stevig de degens hebben gekruist over een nieuwe cao, is het voor ons zonneklaar dat NS als enige de treinen op het hoofdrailnet moet blijven rijden. NS behoort namelijk nog steeds tot de beste spoorbedrijven ter wereld. Het is voor alle Nederlanders en de Nederlandse economie van groot belang dat dit zo blijft,’ aldus Janssen.

Foto: © RTV Focus

Regionale vervoerders

De staatssecretaris laat onderzoeken of lijnen die nu nog in de hoofdrailnetconcessie van NS zitten in de toekomst misschien overgedragen kunnen worden aan regionale vervoerders. Het gaat dan om lijnen van Zwolle naar Leeuwarden en Groningen en de lijn Apeldoorn-Enschede. Dordrecht-Breda stond ook op het wensenlijstje van het vorige kabinet, maar uit onderzoek bleek dat het voor de reizigers geen verbetering zou opleveren als die naar een regionale vervoerder zou gaan.

Het zorgt voor treinen met een andere kleurtje, maar de reizigers en medewerkers schieten er niks mee op. FNV

 

Ander kleurtje;

FNV Spoor ziet niets in het ‘decentraliseren van sprinterdiensten’, zoals het ministerie het noemt. Janssen: ‘Het zorgt voor de komst van een nieuw management en treinen met een andere kleurtje, maar de reizigers en medewerkers schieten er niks mee op. Sterker nog, de kans is groot dat het slechter voor ze wordt, omdat de nieuwe aanbieder zo goedkoop mogelijk de lijn wil exploiteren. Bovendien gaat het dividend niet meer naar de Nederlandse schatkist, omdat de regionale vervoerders in handen zijn van Duitse en Franse staatsbedrijven.’

Gevaren

In een brief die ter voorbereiding van het rondetafelgesprek aan de Tweede Kamer is gestuurd, wijst FNV op de gevaren van verregaande concurrentie in het openbaar vervoer. ‘De afgelopen maanden zijn we geconfronteerd met de uitwassen daarvan, met als duidelijkste voorbeeld de arbeidsvoorwaarden en -omstandigheden van het grondpersoneel op Schiphol. En ook op het streekvervoer heeft marktwerking een slechte invloed. Ik ga er vanuit dat het parlement het bij het spoor niet zover wil laten komen’, aldus Janssen.

Gerelateerde artikelen

Back to top button