Nieuws uit ZwolleVoorpagina

Excellente havisten bouwen 3D-printer bij Windesheim

Op 9 en 10 oktober vond de workshop ‘Bouw je eigen 3D-printer’ plaats bij Windesheim voor een selectief gezelschap excellente havisten en leerkrachten van vo-instellingen uit Zwolle, Elburg en Hengelo. De workshop is een initiatief van Bèta Steunpunt Oost dat hiermee de beschikbaarheid van goede bètatechnici in Oost-Nederland wil bevorderen.

In de workshop bouwden en programmeerden de leerlingen en leerkrachten een zogeheten Prusa i3 3D-printer. Een unieke teamsamenstelling, leerzaam voor zowel de leerling als de leerkracht. Huub Schoot, coördinator Bèta Steunpunt Oost: ‘Deze havisten zijn hbo-studenten in spe. Door de workshop ervaren ze hoe het is omWorkshop 3D-printer Windesheim onder tijdsdruk aan technische projecten op hbo-niveau te werken, waarbij vaardigheden als samenwerken, plannen en taakverdeling komen kijken. Skills die in de échte techniekpraktijk ook belangrijk zijn. De leerkrachten krijgen op hun beurt door de workshop inzicht in het didactisch gebruik van de 3D-printer in hun lesstof.´

Kennis toepassen in eigen praktijk
De zelfgebouwde printer krijgt een vaste plek in de eigen leeromgeving van de deelnemers en kan zodoende geïntegreerd worden in hun lesstof.
Tom Laarhuis, leerling van het Bataafs Lyceum in Hengelo: ‘Deze workshop volgen we voor ons profielwerkstuk. We leren een 3D-printer van binnen en van buiten kennen. Je kunt er heel veel mee maken, van een blikopener tot een telefoonhoesje. We hebben zelfs geleerd om reserveonderdelen te printen, waardoor we de printer, mocht hij het een keer begeven, zelf kunnen repareren.’
In november gaat de volgende groep havisten en docenten de workshop bij Windesheim volgen.

Bèta Steunpunt Oost
Bèta Steunpunt Oost is een netwerk van instellingen in het hoger en voortgezet onderwijs in Oost-Nederland en wordt gecoördineerd vanuit de Universiteit Twente en de hogescholen Saxion en Windesheim. Binnen Bèta Steunpunt Oost werken docenten en technische onderwijsassistenten uit het voortgezet en het hoger onderwijs in teams intensief samen bij de ontwikkeling en uitvoering van nieuw bètaonderwijs. Doel is het bètatechnisch onderwijs te stimuleren door de aansluiting tussen het voortgezet onderwijs en het hoger onderwijs te verbeteren en bijdragen te leveren aan vakvernieuwing en professionalisering van docenten.

Gerelateerde artikelen

Back to top button