BouwNatuur & DuurzaamNieuws uit ZwollePolitiek & OpinieVoorpagina

Verslag gemeenteraadsdebat over nieuw aan te leggen Koggepark

Zwolle – Op de plek waar nu de Koggelaan is, moet het Koggepark komen, in de Spoorzone. Maandagavond 24 oktober debatteerde de gemeenteraad hierover om met ideëen te komen en haar mening te geven over de visie op het Koggepark.

D66 nam als eerste het woord. Zij ziet dat het gebied van steen naar groen gaat veranderen, en van hitte naar afkoeling. Daarom is zij er volmondig voor. Zij stelt echter vraagtekens bij de onderbelichtheid van de grote groep Windesheimstudenten die daar iedere dag langs langskomen. Daarover bevraagt zij de wethouder. Deze zegt dat daar genoeg ruimte voor is. Zij gaan van een tunneltje naar een brug.

Enthousiast

De ChristenUnie voelt zich geïnspireerd door een Braziliaanse stadsontwikkelaar. Deze ziet stadsontwikkeling als acupunctuur. Dat duidt op sociale samenhang, medeverantwoordelijkheid en politieke wil in het gebied. Zij is dan ook enthousiast over het Koggepark. Het wordt veilig, comfortabel en aantrekkelijk. De toekomst van de groen/blauwe structuur (met water) is goed voor de ecologie, diversiteit, natuurbeheer en het groen. Het is belangrijk volgens haar om het plan niet dicht te timmeren, zodat er ‘rommelruimte’ ontstaat voor kinderen.

Het CDA wil weten hoe groot de woningen worden die men wil bouwen en of het financieel wel goed rond komt. En hoe het moet met bedrijven in deze wijk. Volgens haar is het beter om te voorzien in een fietspad in plaats van een fietsstraat, omdat voetgangers bij dat laatste nog steeds goed moeten uitkijken.

GroenLinks vindt de visie een mooie nieuw stap en ziet dat Hanzeland bruisender wordt, stedelijker, groener en gezonder. Zij hoopt dat er veel inheemse planten komen, maar is op navraag van D66 ook geen tegenstander van eetbaar groen. Dit moet echter wel goed ingepast worden. Zij wil graag dat het Hanzeverleden van de stad op deze plek kenbaar wordt in bijvoorbeeld speeltoestellen of kunst.

Financieel

De SP ziet een groene en klimaatadaptieve plek hier. Zij is er echter wel huiverig voor dat het financieel niet rond komt. Wethouder Gerdien Rots is er echter van overtuigd dat de subsidies van Rijksoverheid en Provincie wel gaan komen. De SP wenst de ontwikkelaars veel succes.

De VVD is blij dat het stenige krakter van de plek minder wordt. Het is volgens haar een gebied met veel potentie. Het is fijn dat in het gebied wordt ingegrepen met het oog op klimaat. Het moet veilig worden, aantrekkelijk en comfortabel. Ze vraagt zich echter af of het gebied goed bereikbaar blijft. Loopt het instellen van mobiliteitshubs synchroon met het aanleggen van het park?

De PvdA is ook enthousiast over de plannen. Zij is blij met meer groen en minder autogebruik. Wel heeft zij een aantal kanttekeningen.  De veiligheid zou in een park lastig te borgen zijn en zij heeft de zelfde vragen over het verkeer als het CDA. Zij wil tevens weten hoe het zit met de kruising bij de Van Karnebeektunnel, of daar gekruisd gaat worden met auto’s.

Reactie wethouder Gerdien Rots

Wethouder Gerdien Rots citeert een gedicht van GertJan Aalders over het Lübeckplein, waaruit blijkt dat er nog weinig van de IJssel is te zien, dat wil zij veranderen. Veel groen toevoegen is volgens haar keihard nodig, vooral voor de klimaatadaptatie en biodiversiteit, maar ook voor het prettig verblijven. Eerbaar groen gaat zij meenemen in de plannen. De veiligheid is niet ernstig in het geding, omdat het een stedelijk gebied blijft met vrij veel licht.

Wat betreft het verkeer zegt wethouder Rots dat de aanleg in fases gebeurt en op elkaar is afgestemd. De Koggetunnel komt aan één van de belangrijkste ontsluitingswegen. Het gebied wordt wel echt autoluw. De ontsluiting komt ook via de IJsselallee en de Hanzelaan. Er lopen geen buslijnen over de Koggelaan en die komen er ook niet. Er is beperkt ruimte voor vrachtwagens.

Door betrokken organisaties en inwoners is er veel meegedacht over de visie, en velen zijn enthousiast. De doelgroep waarvoor de wijk wordt gebouwd zijn (oud-)studenten en jonge gezinnen, mensen die zich beginnend willen vestigen. Er zijn ook een aantal prachtige initiatieven bedacht door de doelgroep, zoals de Blije Bijen route. De financiering zit wel goed volgens de wethouder, met subsidies van Provincie en Rijk en eigen geld van de gemeente.

 

Gerelateerde artikelen

Back to top button