Nieuws uit ZwolleVoorpagina

Er rijdt weer een intercity vanaf Zwolle richting Groningen en Amersfoort

Zwolle – Sinds vandaag, woensdag 29 april ,is een aantal intercity’s toegevoegd aan de speciale basisdienstregeling van de NS. Het gaat bijvoorbeeld om de intercity van Zwolle in de richtingen Groningen en Amersfoort. Met de inzet van de intercity’s wordt het makkelijker om de 1,5 meter afstand te houden in de trein en wordt de reistijd over langere afstand verkort.

‘Deze dienstregeling blijft alléén voor reizigers die noodzakelijk gebruik moeten maken van de trein. NS houdt Nederland bereikbaar voor zorgmedewerkers, mantelzorgers, vakkenvullers en andere mensen voor wie dit echt noodzakelijk is. Voor anderen geldt nog steeds: blijf thuis, de trein is even geen uitje’, zo laat de NS weten.

Nederland bereikbaar houden en verspreiding van het virus tegengaan

Met een toenemend aantal ziektemeldingen en afnemend aantal reizigers, staat NS voor een uitdaging. Een geheel nieuwe basisdienstregeling moest worden ontwikkeld. Een proces dat normaal een lange voorbereiding kent, werd nu in enkele dagen gedaan. Gericht op voldoende plekken voor de reizigers die echt de trein moeten nemen en zorg voor onze medewerkers door ze alleen in te zetten waar nodig. Vanaf zaterdag 21 maart rijdt de speciale basisdienstregeling: vanaf elk station twee keer per uur een trein in elke richting. Dat ging de afgelopen weken over het algemeen goed. Wel hadden we op een aantal trajecten te maken met treinen waar het niet altijd lukte om genoeg afstand te bewaren en was de reistijd met name over de lange afstand langer geworden.

Met het toevoegen van een aantal intercity’s aan de speciale basisdienstregeling zorgt de NS er enerzijds voor dat het makkelijker wordt om die anderhalve meter afstand te houden omdat er meer treinen zijn. Anderzijds wordt de verbinding tussen steden sneller waardoor reizigers, die echt noodzakelijk met de trein moeten reizen, over langere afstanden eerder op hun werk kunnen zijn.

Hoe ziet de verstevigde dienstregeling er uit?

  • Vanaf ieder station in Nederland rijden, in alle richtingen, minstens twee treinen per uur;
  • Vanaf stations waar normaal één keer per uur, per richting, een trein vertrekt, blijft dit zo;Vanaf bijna ieder station in Nederland waar normaal ook intercity’s stoppen, rijdt nu minstens 1 keer per uur een intercity.
  • De intercity uit Vlissingen stopt zoals gebruikelijk op alle tussengelegen stations en rijdt weer de gebruikelijke route naar Rotterdam en Amsterdam.
  • De IC direct rijdt twee keer per uur tussen Amsterdam en Rotterdam.
  • De intercity Den Haag- Eindhoven rijdt niet.
  • Ook de internationale treinen rijden volgens een sterk aangepaste dienstregeling. Dit is ook afhankelijk van het beleid in het buitenland en de beschikbare capaciteit.
  • De intercity Brussel rijdt ieder uur van Rotterdam Centraal via Breda naar Antwerpen en terug. De ICE rijdt vier keer per dag van Amsterdam Centraal naar Frankfurt waarvan 1 x door naar Basel. De Thalys rijdt 1 x per dag van Amsterdam Centraal naar Brussel en weer terug.

Gevolgen voor reizigers
Reizigers kunnen ook in de verstevigde basisdienstregeling te maken krijgen met een langere reistijd en vaker overstappen. De NS streeft ernaar om per station, waar mogelijk, tenminste één winkel en één Tickets & Servicebalie of OV Servicewinkel open te houden voor reizigers. Zo bieden ze de reizigers waar dat kan informatie, hulp, een warme drank en iets te eten.

Check kort voor vertrek de reisplanner
“We hebben te maken met een zeer uitzonderlijke situatie waardoor het mogelijk niet altijd lukt de service te bieden die reizigers gewend zijn. We vragen hiervoor begrip. Of een verdere aanpassing van de dienstregeling nodig is hangt af van de actuele situatie. We houden dit nauwlettend in de gaten. Reizigers worden dus geadviseerd om altijd kort voor vertrek de NS Reisplanner of NS-app te checken”

Gerelateerde artikelen

Back to top button