Einde aan opgepropt staan en volle perrons; Overijssel investeert in extra treinen
Opgepakt staan in de trein of machteloos toekijken hoe een volle trein voorbijraast en het station overslaat: voor veel reizigers op de drukke lijn Enschede–Zwolle is het dagelijkse kost. Daar moet een einde aan komen. De provincie Overijssel heeft besloten fors te investeren in extra treinmaterieel om de overvolle spits treinen aan te pakken.
Gedeputeerde Staten namen het besluit op 16 december. Het voorstel ligt nu bij Provinciale Staten, die eind januari 2026 een definitief oordeel vellen.
Meer plek in de trein
Concreet gaat het om de aanschaf van twee extra treinstellen voor de regionale treinverbinding Enschede–Zwolle, die wordt uitgevoerd door Keolis. Door de inzet van deze treinen ontstaat in de spits meer dan 20 procent extra zit- en staplaatscapaciteit. Dat moet ervoor zorgen dat reizigers weer kunnen zitten én dat niemand meer op het perron hoeft achter te blijven.
De treinverbinding tussen Twente en Zwolle is de afgelopen jaren sterk gegroeid. Nieuwe woonwijken, meer forenzen en studenten zorgen voor een structureel hogere reizigersvraag. Vooral op stations als Heino en Raalte is de drukte in de spits zo groot dat treinen soms letterlijk vol zitten.
Volgens gedeputeerde Martijn Dadema was ingrijpen onvermijdelijk: „De verbinding tussen Twente en Zwolle is een succesverhaal, maar dat succes kent nu een keerzijde. Met deze investering vergroten we de kans op een zitplaats aanzienlijk en verbeteren we de betrouwbaarheid van de dienstregeling.”
Investering van miljoenen
Voor de aanschaf en het inzetklaar maken van de twee treinstellen is circa 33 miljoen euro nodig. Dat geld komt uit de Reserve Publieke Mobiliteit, een speciale provinciale spaarpot voor investeringen in bereikbaarheid en openbaar vervoer. De extra treinen blijven langdurig inzetbaar en gaan ook mee naar een volgende concessieperiode.
De provincie verwacht dat de extra capaciteit niet alleen de drukte verlicht, maar ook nieuwe reizigers aantrekt. Minder uitval, meer comfort en een grotere kans op een zitplaats moeten de trein opnieuw aantrekkelijk maken voor forenzen, scholieren en studenten.
Extra bussen
Naast de investering in treinen trekt de provincie ook geld uit voor twaalf extra elektrische bussen in andere delen van Overijssel. Die maatregel valt buiten deze regio, maar maakt deel uit van hetzelfde bredere OV-beleid.



