Een kijkje in de keuken van het nieuwe DHL Express Service Center Zwolle
- Dagelijks worden ruim 5.000 internationale expreszendingen verwerkt
- Dagelijks worden 60 bestelauto’s bevoorraad
- Dagelijks worden 4 vrachtwagens bevoorraad
- Werkgelegenheid voor ruim 140 mensen
- De bouw kostte 11 miljoen euro
Zwolle – Op bedrijventerrein Hessenpoort staat sinds een paar maanden een nieuw pand van het DHL Express Service Center. Vanuit het nieuwe Service Center verzorgt DHL Express zendingen voor Friesland, Groningen, Drenthe en grote delen van Overijssel, Gelderland, Flevoland en de Waddeneilanden. En dit gebeurd nagenoeg automatisch. RTV Focus Zwolle ging langs om mee te lopen in het logistieke proces.


Werkgebied
Een automatische installatie sorteert de pakketten op bestemming. Er zijn 45 docks voor het laden en lossen van bestelauto’s en trailers. Ook worden er Cubicycles bevoorraad: containerbakfietsen met een kubieke meter laadruimte die in het centrum van Groningen en Zwolle rijden. De Zwolse vestiging is de eerste waar containers worden geladen voor zogenoemde City Hubs. Vanuit deze locaties in onder meer Groningen en Leeuwarden worden zendingen per fiets afgeleverd.
BREEAM outstanding
Het pand in Zwolle heeft de hoogst mogelijke duurzaamheidskwalificatie: BREAAM outstanding. Er zijn zonnepanelen, laadpalen voor elektrische auto’s en het regenwater wordt opgevangen en gebruikt voor het doorspoelen van toiletten en het wassen van auto’s. Ook is er een insectenhotel en energiezuinige ledverlichting met bewegingssensoren. In 2050 wil DHL de CO2-uitstoot terugbrengen tot nul.

Schone stadslogistiek
Van hieruit worden grote delen van Noord- en Oost-Nederland beleverd. Niet alleen per vrachtauto, maar in de grote steden ook met de fiets en schone voertuigen. Daarmee behoren logistieke hubs van verschillende schaalniveaus niet langer tot de verbeelding. Dat past goed in onze ambities voor schone stadslogistiek en zero emissie in de binnenstad in 2025.

