Drie toegankelijke websites van Zwolse horecaondernemers
Zwolle – Vanaf 23 september 2020 zijn alle overheidsinstanties verplicht om voor hun websites en apps een toegankelijkheidsverklaring op te stellen en te publiceren. Toegankelijk Zwolle heeft deze aanleiding gebruikt om horeca-ondernemers te inspireren om ook hun website toegankelijk te maken. Want iedereen kan een potentiële klant zijn. Is het niet in de fysieke omgeving, dan wel in de digitale omgeving.
Een interview met Lieke Hemmes over de top 3 Toegankelijke Horecawebsites
Digitale toegankelijkheid
Wanneer het gaat over toegankelijkheid wordt er al snel gedacht aan de bereikbaarheid en bruikbaarheid van een gebouw of openbare ruimte. Is de entree van een gebouw gelijkvloers of voorzien van een hellingbaan, zodat iemand in een rolstoel naar binnen kan? Is er een openbaar (invalide)toilet voor mensen met buik-/darmproblemen? Zijn er vrije geleide lijnen of gidslijnen, zodat mensen met een visuele beperking de weg kunnen vinden op straat? Is er een duidelijke (weg)bewijzering voor bijvoorbeeld mensen met autisme? Allemaal stuk voor stuk belangrijke aspecten, die ervoor zorgen dat iedereen zo zelfstandig mogelijk mee kan doen aan de samenleving.
Maar toegankelijkheid gaat niet alleen over de fysieke (leef)omgeving. Het internet en het gebruik van websites en apps krijgt een steeds grotere rol in ons dagelijks leven. Zeker nu ook in coronatijd, waarin mensen vaker en sneller online winkelen, eten bestellen en hun boodschappen doen. Daarmee wordt ook de digitale toegankelijkheid steeds belangrijker. Maar hoe richt je je website of app zo in dat iedereen er gebruik van kan maken, zodat iedereen jouw dienst of product bij je af kan nemen?
Vanaf 23 september 2020 zijn alle overheidsinstanties verplicht om voor al hun websites en apps een toegankelijkheidsverklaring op te stellen en te publiceren. In deze verklaring staat welke maatregelen de organisatie neemt, inclusief planning, om de website toegankelijk te maken en te houden. Met als reden dat iedereen de sites van overheidsinstanties goed moet kunnen gebruiken. Meer informatie hierover is te vinden op www.digitoegankelijkheid.nl. Toegankelijk Zwolle heeft deze aanleiding gebruikt om horecaondernemers te inspireren om ook hun website toegankelijk te maken. Want iedereen kan een potentiële klant zijn. Is het niet in de fysieke omgeving, dan wel in de digitale omgeving.
Top 3 meest toegankelijke Zwolse horeca–websites
De ervaringsdeskundigen van Toegankelijk Zwolle zijn op een top drie uitgekomen van meest toegankelijke websites onder de Zwolse horecaondernemers. Bewust wordt gezegd ‘meest toegankelijk’, want voor elke site gelden er nog verbeterpunten. Echter zijn deze drie in de basis al toegankelijk of met een enkele aanpassing goed toegankelijk te maken
Gandhi – www.gandhizwolle.nl
Naar siteMet name Gandhi heeft een erg toegankelijke website. Een overzichtelijke site met goede contrastkleuren en een groter lettertype. Er wordt simpel en begrijpelijke taal gebruikt en de tekst wordt hier en daar ondersteunt met pictogrammen. Doordat er geen (bewegende) afbeeldingen of video’s gebruikt worden, is er geen ALT-tekst of ondertiteling nodig. De enige tip die we hebben is de mogelijkheid om direct vanaf de site te kunnen bellen en het toevoegen van een zoekfunctie. Deze laatste tip geldt overigens voor alle sites die er geschouwd zijn.
De Beurs – www.debeurszwolle.nl
Naar siteWanneer je via Google de site van De Beurs zoekt, wordt als eerste de site van Tripadvisor en Eet getoond. Daardoor is het voor iemand met een visuele beperking die een spraakcomputer gebruikt erg lastig om op de eigen website te komen. Dus een tip is om te kijken hoe de eigen website als eerste in de zoekopdracht naar voren kan komen. Buiten dat, is de website overzichtelijk en rustig. De buttons en links zijn makkelijk te vinden en er wordt gebruik gemaakt van pictogrammen. Daarbij is er een mogelijkheid om ook per whatsapp te reserveren, wat prettig is voor mensen die stotteren of een auditieve beperking hebben. En vanaf deze site is het mogelijk om direct te bellen met de lunch- en borrelbar. Twee tips die de site nog toegankelijker zouden maken: de kleur van de tekst mocht wat donkerder zijn voor een beter contrast met de achtergrond en de afbeeldingen zijn nu niet voorzien van een ALT-tekst.
Blij – www.blijzwolle.nl
Naar siteDe website van Blij is één van de weinigen (van alle geschouwde sites) die wel de ALT-teksten bij de afbeeldingen hebben ingevuld. Zelfs ook zichtbaar als de muis over de afbeelding gaat. Met name daarom scoort deze site hoger op de toegankelijkheid. Net als de andere twee sites is ook deze site goed te bedienen met de tab- en pijltjestoetsen. Er is een duidelijk menu, met goed zichtbare links en knoppen in eenvoudig contrasterend kleurgebruik. En er wordt specifiek gevraagd om dieetwensen of allergieën door te geven. Toegankelijkheid gaat ook over bejegening en laten weten dat er meegedacht wordt. Een ander voorbeeld hiervan die we bij andere sites zagen, is het aangeven dat assistentiehonden welkom zijn of dat er een invalidetoilet aanwezig is. Wel is er één grote tip voor Blij. Het lettertype is vrij klein en er staat erg veel tekst op de site. Door het lettertype aan te passen en te werken met een ‘lees meer’-tussenknop wordt de site nog toegankelijker.