Zwolle – In de gemeenteraadsvergadering van 10 mei was er een informatiesessie over de deelscooters in Zwolle. Sinds ongeveer een week zijn er 150 elektrische deelscooters uitgerold over Zwolle door het bedrijf Go-Sharing. Wat vooral opvalt is dat gebruikers deze scooters zomaar op trottoirs stallen. Daarover hadden veel partijen in de raad vragen.
Meesprekers in de informatieronde waren de Fietsersbond, Go-Sharing, Toegankelijk Zwolle en enige projectleiders van de gemeente.
Stalling op trottoirs
Gemeentelijk ambtenaar Van Brussel, die het project in de portefeuille heeft, legt de afspraken uit aan de raad: “De bedoeling is dat de gebruikers de deelscooters niet midden op de trottoirs stallen, maar aan de zijkant ervan. Men mag ze volgens de huidige wetgeving ook niet op de parkeervakken voor auto’s en motoren plaatsen.” Lloyd Drop van het deelscooterbedrijf G0-Sharing beaamt dat de eerste twee weken altijd een kwestie van wennen is. Ze informeren de gebruikers wat wel en niet mag en daarbij hebben ze ook een oplopend systeem van boetes bij verkeerd gebruik.
Uit de auto of van de fiets?
Edwin Koster van de de Fietserbond is vooral voorstander van alles wat pedalen heeft, dus niet zozeer van de deelscooters. Het lastige van deze e-scooters is, dat ze geen geluid maken en dat fietsers ze dus niet horen aankomen. Dit geeft bijvoorbeeld problemen als de scooters op het fietspad rijden. Ook de SP is meer van het fietsen en wil daarom weten waarom Go-Sharing kiest voor deelscooters in plaat van e-bikes. Go-Sharing antwoord hierop dat scooters op langere afstanden inzetbaar zijn en beter vergelijkbaar zijn met auto’s. Go-Sharing wil de vloot later wel uitbreiden met e-bikes. GroenLinks vraagt zich af of met er met de deelscooters voornamelijk mensen uit de auto gehaald worden of dat juist fietsers worden aangetrokken tot deze nieuwe vorm van mobiliteit. Volgens Lloyd Drop van Go-Sharing hebben zij dat onderzocht en en komen de meeste gebruikers van auto’s.
Ondernemers
De VVD is in het algemeen blij met de aanvulling op het gebied van mobiliteit. Ze vraagt zich af waarom er een parkeerverbod is bij het station, en waarom men ondernemers niet meeneemt in het plan, zoals bijvoorbeeld CityCentrum. Volgens de verantwoordelijke ambtenaar werkt de gemeente aan een actieplan en daar komt dat in te staan.
Tot slot breekt Anja Roelfs van GroenLinks een lans voor de inclusieve stad. “Mensen met rolstoel of visuele beperking moeten veilig in de stad kunnen reizen.” Verantwoordelijk wethouder William Dogger staat hier ook pal voor.
Dogger sluit af door te zeggen dat de gemeente enigszins is overvallen door de ontwikkelingen rond de deelscooters, maar dat men hard werkt om dit in goede banen te leiden. Er komt een inschrijving en er mogen maximaal 2 aanbieders deelscooters leveren, en 3 aanbieders deelfietsen.