Economie

Isala en Huuskes sluiten tienjarige overeenkomst voor patiëntenvoeding

Zwolle – ​Isala heeft een tienjarige overeenkomst gesloten met Huuskes voor de complete dienstverlening op het gebied van patiëntenvoeding. Marcel Hofmeijer, business manager Innovatie en Operatie bij Huuskes vertelt: ‘Afgelopen jaar is al intensief samengewerkt op het gebied van eten en drinken. Op basis van deze ervaring is er een groot vertrouwen uitgesproken in elkaars capaciteit en de wil om te innoveren. Dit vormt een prachtige basis voor een veelbelovende toekomst.’

Isala is blij met Huuskes als partner op het gebied van eten en drinken. Manager Facilitair bedrijf Jan-Willem Berends: ‘Huuskes heeft zich laten kennen als een betrouwbare en flexibele partner. In het aanbestedingstraject is daarnaast gebleken dat Huuskes ook verder ontwikkelingen kan en wil ondersteunen waarmee Isala op het gebied van patiëntenvoeding straks tot de besten van Nederland wil behoren. Daarbij staan kwaliteit en gastvrijheid hoog in het vaandel.’

Verbetering maaltijdvoorziening

Afgelopen jaar is er hard gewerkt aan de optimalisatie en verbetering van de maaltijdvoorziening. Zo is bijvoorbeeld het tijdspad tot het bestellen van de maaltijden verkort. Patiënten kunnen tot één uur voor aanvang van het eetmoment hun bestelling doorgeven. Dit zorgt er voor dat patiënten echt kunnen eten waar zij op dat moment zin in hebben. Zorgmanager Sido Lublink van Isala: ‘De ruime keuze in gerechten en de korte tijd tussen bestellen en eten maakt dat de patiënt echt het gevoel heeft invloed te hebben op een belangrijk onderdeel van zijn ziekenhuisopname.’

Er is ook veel succes geboekt in de reductie van voedselverspilling. Onderzoek waar ook de Wageningen University (2015) aan heeft meegewerkt spreekt van een gemiddeld verspillingspercentage van 40% in Nederlandse ziekenhuizen. Het voedselverspillingspercentage van Isala ligt op 3%. Marcel Hofmeijer: ‘We vinden het belangrijk om hier een intensief ondersteunende rol in te bieden. We hebben bij Huuskes veel ervaring met maaltijdconcepten in ziekenhuizen. Onze concepten sluiten aan bij de behoeften van patiënten en de ambities van ziekenhuizen. Die kennis en ervaring delen we graag met onze klanten om een zo goed mogelijke maaltijdvoorziening in te richten.’

Ambities voor de toekomst

Isala wil bij de top horen van de Nederlandse ziekenhuiszorg. De patiënt, kwaliteit en veiligheid komen hierbij op de eerste plaats. Met de nieuwe overeenkomst gaan daarom ook ambities gepaard. Zo wordt veel aandacht besteed aan de maaltijdvoorziening voor doelgroepen die veelal problemen ondervinden met eten en drinken of hier speciale behoeften in hebben. Denk bijvoorbeeld aan kinderen, oncologie patiënten of patiënten die voor een langere periode in het ziekenhuis moeten verblijven.

Daarnaast wordt er in de toekomst ook gekeken naar maaltijdoplossingen voor patiënten aan huis. Patiënten kunnen dan voor en na opname in het ziekenhuis via Isala extra voedzame maaltijden bestellen. Zo kan ook gewaarborgd worden dat thuis een voedzame maaltijd gegeten wordt. Een andere belangrijke pijler is een kookboek en kooklessen voor patiënten en mantelzorgers. Marcel Hofmeijer: ‘Goede voeding speelt een belangrijke rol in het snelle herstel van patiënten. Dit houdt niet op zodra een patiënt het ziekenhuis verlaat’.

Isala en Huuskes gaan de komende tijd stappen zetten om de pre- en post-klinische patiënten te ontzorgen. Ook wordt een ‘gastronomisch overleg’ gestart samen met Huuskes en Vermaat, de beheerder van het bezoekers- en personeelsrestaurant, om samen met Isala nieuwe initiatieven op te pakken voor patiënten en gasten. In de komende jaren wordt actief samengewerkt om eten en drinken binnen de muren van Isala tot de top in de Nederlandse ziekenhuiswereld te laten behoren.

Gerelateerde artikelen

Back to top button