EconomieNieuws uit ZwolleVoorpagina

Woningen in Hudson’s Bay en hoogbouw op de Weeshuispassage?

Zwolle – Wat gaat er gebeuren met het pand van Hudson’s Bay als dit Canadese warenhuisconcern het pand gaat verlaten? En hoe vul je de panden op die nu leeg staan in de Weeshuispassage? Als het aan het college ligt wordt het een gebied met een goede mix van winkels, horeca, woningen, andere bestemmingen en goede oplossing voor fietsparkeren. Maandagavond was het Broerenkwartier onderwerp van gesprek bij de gemeenteraad.

Hudson’s Bay pand

De eigenaar van het Hudson’s pand heeft al contact heeft gehad met de gemeente over bestemmingsmogelijkheden, zodra de winkelfunctie wegvalt, zo laat wethouder binnenstad René de Heer weten. Hij geeft aan dat er ruimte is voor het oude V&D pand en andere panden in het Broerenkwartier: “Niet alleen voor retail maar ook bijvoorbeeld voor wonen. En als mensen andere plannen hebben dan retail en wonen, dan zouden we met de visie in de hand een wijziging van het bestemmingsplan willen goedkeuren. Wel altijd alles in overleg met de verschillende partijen”, zo benadrukt de Heer.

Warenhuis uit de tijd

Bij het sluiten van de Hudson’s Bay komt er 6.000 m2 aan winkelruimte leeg te staan. Volgens de heer Westenberg van de gemeente Zwolle is er voor warenhuizen geen toekomst meer. “In de tweede en derde etage van zo’n pand krijg je ook nooit geen retail meer in. Dat zie je nergens meer in het land. Zelfs op een eerste verdieping is het al moeilijk om retail te huisvesten”.

Multifunctioneel verblijfsgebied

De Heer ziet het liefst een mix van functies in het oude V&D pand: “Een combinatie van wonen, retail, andere bestemmingen en eventueel een oplossing voor fietsparkeren.” Retail wil hij niet uitsluiten vanuit economisch oogpunt en de ontwikkeling van het gebied zelf. “Al was het maar op straatniveau. Het gebied moet van een monofunctioneel retailgebied naar multifunctioneel verblijfsgebied, waar mensen klokrond wonen, waar horeca is, retail en zelfs misschien recreatiemogelijkheden”.

Precair evenwicht wonen en retail

Gerard van Dooremolen van winkeliersvereniging Citycentrum pleit voor een aantrekkelijke binnenstad: “Voor bewoners maar zeker ook voor ondernemers. Op het moment dat je vierkante meters retail wegbezuinigd dan gaat dat ten koste van de binnenstad. Die stad moet levendig blijven, die moet een aanbod hebben op het gebied van Retail.” Volgens Dooremolen moeten de plannen voor woningen niet te wild worden. “Er is nu een heel precaire balans en evenwicht. Met meer woningen of meer retail maak je meer kapot dan je lief is”.

Foto © Peter Denekamp

Aldo van Eyck-plan

“Pappen en nathouden”, dat vindt Raymon Salet van Vrienden van de Stadskern tot nu toe van de ontwikkelingen in het Broerenkwartier. “Het ziet er ook triest uit. Wat daar nu staat zou ik gewoon neergooien. Zwolle krijgt nu een gouden kans om een modern 21ste eeuw Aldo van Eyck-plan neer te zetten.”

Dat platgooien gaat waarschijnlijk niet gebeuren. Voor de Weeshuispassage aan de zijde van het Vliegerhuys zijn inmiddels vergevorderde plannen. De eigenaar wil de gevels aan de Weeshuispassage, de Broerenstraat en de Nieuwstraat vernieuwen. Verder zijn er plannen om de panden aan de Spiegelstraat te slopen en gedeeltelijk nieuw te bouwen. Door de sloop van de panden aan de Spiegelstraat ontstaat er een vergroot “Vliegerhuisplein”. Voor de vernieuwing van de gevels is inmiddels een vergunning verleend.

Spiegelstraat

 

Hoogbouw

Ook zijn er verkenningen voor hoogbouw op de Weeshuispassage. Het huidige bestemmingsplan  laat hoogbouw tot 16 meter hoog toe. “Met een marge tot 17 meter 60”, laat Westenberg van de gemeente weten. “Die marge wordt nu ook enigszins verkent. In het gunstige geval kunnen er vijf verdiepingen bovenop worden geplaats”.

Voor de overzijde van de Weeshuispassage zijn plannen in de maak. Ook hier wordt gedacht aan een complete metamorfose van de gevels en woningbouw boven de winkels. Bij het Xenos-blok lopen nog een aantal huurcontracten. Voor deze huurders moet eerst herhuisvesting worden  geregeld alvorens wat gedaan kan worden. Er zijn meerdere plannen maar, zo stelt De Heer: “De financiële halbaarheid voor de ontwikkelaars is één van de belangrijkste toetscriteria om er wat aan te doen”.

Gerelateerde artikelen

Back to top button