BouwKabelkrantNieuws uit ZwollePolitiek & Opinie

Toekomstbestendige woningbouwontwikkeling Spoorzone krijgt geld van Rijksoverheid

Zwolle – Voor de bouw van 2.900 woningen in de Spoorzone en de bijbehorende verkeersmaatregelen en ruimtelijke kwaliteit stelt de rijksoverheid in totaal een bedrag van 84,1 miljoen euro beschikbaar. 5,45 miljoen euro is daarvan bestemd voor de voorbereiding van de plannen. Dat blijkt uit een nota die wethouder Gerdien Rots stuurt naar de gemeenteraad van Zwolle.

Zwolle ontwikkelt zich snel en heeft de komende decennia een grote woningbouwopgave. De vraag naar woningen is groot. De ontwikkeling Spoorzone is een uitgelezen kans om de bouw van nieuwe woningen in Zwolle te versnellen. Gemeente en ontwikkelende marktpartijen hebben hiervoor een versnellingsplan gemaakt, in de vorm van de aanvraag voor een speciale regeling bij het Rijk, de Woningbouwimpuls. In dit plan staat het versnellen van woningbouw centraal. Op basis van het Ontwikkelkader Spoorzone (2020) is een subsidieaanvraag gedaan voor het versneld realiseren van 2.900 woningen in de Spoorzone in de komende tien jaar.

Infrastructurele werken

Met deze subsidies en gemeentelijke cofinanciering kunnen de volgende infrastructurele werken worden uitgevoerd: de Koggetunnel en de herinrichting van de Veerallee. Ook de aanleg van de fietsverbinding in Stadshagen (inclusief spoortunnel Veerallee). En de herinrichting van de Karnebeektunnel en de inrichting/stimulering van het Engelenpad in Spoorzone-gebied (tussen passerelle/station en brug over de IJssel).

Met deze infrastructurele werken zorgt de gemeente voor woningbouwontwikkeling in de stad met hoogwaardige ruimtelijke kwaliteit. De ambities van de door de raad vastgestelde ontwikkelkader Spoorzone kan men daarmee waar maken. We zorgen voor een toekomstbestendige verkeersinfrastructuur die van noodzakelijk belang is om in de komende 10 jaar 2.900 woningen te bouwen in een kwalitatief hoogwaardig leef- en woonmilieu.

Er bestaat een risico dat de projecten vanwege de lange looptijd duurder worden. En wanneer de planning niet wordt gehaald, kan de gemeente gekort worden op de subsidie. Dat maakt dat betrokken partijen hun uiterste best moeten doen. De gemeente is ook afhankelijk van private marktpartijen en externe factoren voor de woningbouwontwikkeling.

Bron
zwolle.nl

Gerelateerde artikelen

Back to top button