D66 en VVD willen P&R terrein Station Stadshagen voor forenzen regio
Zwolle – De VVD en D66 fracties uit Zwolle gaan het college aansporen om de verkeersveiligheid rondom het nieuwe station Stadshagen te optimaliseren. Maandagavond besluit de gemeenteraad over het ‘Definitief ontwerp buitenruimte Kamperlijn’. De D66- en VVD fracties vinden dat het plan verkeersveiliger en meer gericht op de toekomst kan worden.
Verkeersveiligheid
“We staan met het ‘Defintief Ontwerp buitenruimte Kamperlijn’ voor een belangrijke volgende stap naar de ontwikkeling van Stadshagen als verkeersveilige wijk,” aldus Martin Bleijenburg. “Stadshagen is een wijk met regionale aantrekkingskracht, waar inwoners volwaardig zeggenschap hebben over voorgenomen ontwikkelingen.” Met de motie sporen beide fracties het college aan om de verkeersveiligheid te optimaliseren, het gebied toekomstbestendiger te maken en draagvlak te zoeken bij omwonenden.
P&R terrein aan zuidzijde station Stadshagen
De fracties vragen het college om een voorstel uit te werken voor een P&R-terrein aan de zuidzijde van station Stadshagen. Ook willen zij dat het college daarin een plan voor de profilering van de treinhalte Stadshagen als een belangrijk verkeersknooppunt voor de regio meeneemt, met bijbehorende multifunctionele inrichting van dit gebied.
“Nu aanleg van station Stadshagen na jaren eindelijk werkelijkheid wordt, willen we het in een keer goed doen voor de wijk: goede bereikbaarheid per trein en auto is hier onmisbaar, ” aldus Aly van der Vegte van de VVD.
Aantrekkingskracht forenzen regio
VVD en D66 houden er rekening mee dat er veel forenzen uit omliggende gemeenten gebruik willen gaan maken van het nieuwe station. Zeker als er straks een middelbare school in de buurt komt. Middelbare scholen hebben een regionale functie. De parkeerplekken zijn nu berekend op Stadshagenaren en een enkele bewoner uit het buitengebied.