Nieuws uit ZwolleVervoerVoorpagina

CDA wil internationaal treinstation Zwolle: ‘Met de trein naar het Louvre binnen 5 uur’

CDA: Laat de Thalys een halte in Zwolle krijgen

Zwolle – Zwolle als internationaal treinstation met rechtstreeks verbindingen naar Brussel, Parijs en Londen! Daar maakt de Zwolse fractie van het CDA zich hard voor in een nieuw plan. “Wie zou dat nu niet willen, een dagelijkse trein vanuit Zwolle rechtstreeks en zonder overstappen, via Brussel, naar de stad Parijs, naar het vliegveld en als eindstation Euro Disney?” zo schrijft de partij.

In Studio Stadkamer sprak Radio Focus met Fractieleider Jan Nabers – ooit zelf werkzaam bij de NS – over de ambitieuze plannen.

“Elke dag kun je nu al vanuit Amsterdam naar Parijs en London. Aan het eind van de dag gaan die treinen naar een opstelterrein in Amsterdam, daar overnachten ze. Maar waarom niet in Zwolle?” vraagt Jan Nabers zich af. “Vanuit Amsterdam rijden ze dan door naar Zwolle waardoor wij een rechtstreekse verbinding krijgen met Parijs, Brussel en London. Een Thalys kan in Zwolle komen via het baanvak Zwolle-Almere-Amsterdam. Het lijkt te kunnen passen in de dienstregeling. “

Met een HSL-trein van Het Park de Weezenlanden naar de Jardin de Luxemburg met één overstap? Volgens het CDA moet dat kunnen binnenkort en ook nog eens binnen 5 uur. Foto © Thalys_4307_Amsterdam_central_station – Foto Steven Lek Wikimedia
’s Morgens een kop koffie op de Grote Markt in Zwolle en diezelfde dag  ’s middags nog een Café au Lait onder de Tour d’ Eiffel? Als het aan het CDA ligt dan kan dat binnenkort gewoon door ‘even’ in de trein te stappen.  Foto © Foto CC Flickr.com mroach

Minder vliegen en meer met het openbaar vervoer

Volgens fractievoorzitter Jan Nabers wil het CDA een optimaal alternatief bieden voor de vele vliegreizen die mensen op korte afstanden in Europa maken. Juist op deze manier hebben we een grote bijdrage aan het verduurzamen van ons vervoer en het verbeteren van de luchtkwaliteit. Daarnaast biedt reizen per trein veel andere voordelen: je stapt uit in het midden van de stad, het bespaart lange inchecktijden en het is minstens zo comfortabel.

Foto © RTVFocusZwolle
Foto © RTVFocusZwolle

NS positief over het plan

De Nederlandse Spoorwegen staat positief tegenover het plan en werkt graag mee aan de verdere uitwerking. Vanuit de dienstregeling blijkt dat de treinen van de merken Thalys en Eurostar vanuit Parijs en Londen naar Amsterdam gaan met een aanpassing relatief gemakkelijk door kunnen rijden naar Zwolle. Wel moet er in Zwolle dan een overnachtingsmogelijkheid komen voor deze prachtige treinen. Dat vraagt nader onderzoek. 

Foto © RTVFocusZwolle
De dienstregeling van 2021 is al gemaakt. Maar volgens mij moet het in ’22 of ’23 al wel kunnen. De ruimte op de baanvakken en in de dienstregeling is er gewoon. Jan Nabers, CDA Zwolle

 

Met de huidige dienstregeling moet je in maximaal 4,5 uur vanuit Zwolle in Parijs kunnen zijn. Met de auto ben je dan vanuit Zwolle pas in Brussel. Als bijvoorbeeld moet je denken dat je ’s middags kunt instappen in het centrum van Parijs (Gare du Nord) en ‘s avonds in Zwolle bent. Of wanneer je ‘s avonds instapt op vliegveld Charles de Gaulle, zou je voor middernacht in Zwolle kunnen zijn. En wat te denken van ’s morgens rond 7 uur in de trein naar de stad van de Liefde, waar je voor het middaguur relaxed en comfortabel in hartje Parijs uitstapt. Ook naar Londen kun je zo’n kans niet laten liggen, in zo’n 5 uur ben je vanuit hartje Londen in hartje Zwolle. Dus instappen aan het einde van de middag in Londen is uitstappen voor middernacht in Zwolle.

Snelle intercity kan doorrijden naar Noord Nederland

Ook de snelle intercity die over de hogesnelheidssporen van de hsl rijdt, wil het CDA door laten rijden naar Zwolle en zelfs verder naar het Noorden. Juist een snelle verbinding vanuit het Noorden en Oosten van Nederland naar de Randstad, zal een stevige impuls geven aan de economisch doorontwikkeling van Noord en Oost Nederland. Op termijn kunnen treinen naar steden als Munster, Keulen en Frankfurt toegevoegd worden. Nederland is een land met veel grensverbindingen deze moeten internationaal goed verbonden worden. 

Stevige impuls geven aan de economisch doorontwikkeling van Noord en Oost Nederland. Jan Nabers, fractievoorzitter CDA Zwolle
Jan Nabers – CDA Zwolle © RTV Focus – Matthijs van Os
Van de Fundatie naar de Kroonjuwelen in de Towerbridge in London-City. En dat met maar één keer overstappen.  Geweldig plan lijkt het ons. Foto © Tower_bridge_London_Twilight_-_November_2006 CC Wikemedia Dillif

Vanuit een eerste scan op de dienstregeling, het materieel en de infrastructuur bleek al snel dat er mogelijkheden voldoende zijn. Daarna heeft CDA Zwolle onderzoek gedaan naar beleidsnotitie van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, zoals de “Contouren Toekomstbeeld OV 2040”, daarin werd al snel duidelijk (zie foto) dat het Noorden en het Oosten voor het internationaal treinverkeer een “witte vlek” was. Daarna zijn allerlei kamerbrieven bestudeerd. Wat bleek, het Ministerie wil ook graag dat het Noorden en het Oosten van Nederland beter internationaal ontsloten wordt.

Het huidige HSL net in West-Europa. Als het aan het CDA ligt dan wordt Zwolle daar een volwaardig onderdeel van. © CDA Zwolle

 

Gerelateerde artikelen

Back to top button