Kunst & CultuurNieuws uit ZwolleVoorpagina

Zwolle verliest drie geliefde festivals door nieuw cultuurbeleid gemeente

Zwolle- Drie populaire festivals in Zwolle zijn niet meer. Festival Tussenland, het Wereldberoemde Verhalenfestival en de Midwinter Spooktocht zijn gestopt door het cultuurbeleid van de gemeente. Dat zegt Rob Bults, de artistiek en zakelijk leider van de festivals. Het bestuur van het organiserende platform Zwolle Unlimited staat achter de conclusies van Bults. Zo komt er een einde aan drie evenementen die jarenlang voor veel sfeer, plezier en cultuur zorgden in de binnenstad van Zwolle. De festivals waren gratis of heel goedkoop, zodat iedereen ervan kon genieten.

Gebrek aan financiële steun van de gemeente

Het is een trieste dag voor de Zwolse cultuursector. Door een gebrek aan financiële steun van de gemeente Zwolle, heeft festivalplatform Zwolle Unlimited besloten om al haar evenementen te stoppen. Dit betekent dat Zwolle afscheid moet nemen van het makersfestival WBVF, waar jonge theatermakers hun talenten konden laten zien en groeien. Het betekent ook dat de stad tijdens de kerstperiode geen Midwinterspooktocht meer zullen hebben, waar honderden Zwollenaren en toeristen aan meededen. En het betekent dat we er geen Tussenland Festival meer komt, het internationale kunstenfestival dat het publiek liet kennismaken met bijzondere vormen van storytelling, circustheater en rootsmuziek. Een festival dat de festivalgangers verbond met elkaar en met de wereld om ons heen.

Het bestuur heeft deze moeilijke beslissing met pijn in het hart genomen, zegt Peter Vader zegt: Zonder de steun van de gemeente Zwolle, de steun die onze evenementen zo hard nodig hebben, kunnen we niet verder gaan. Het is heel jammer dat we dit moeten doen. Vooral Tussenland was een uniek en gratis festival dat kunst en cultuur toegankelijk maakte voor iedereen in Zwolle”.

Impact van nieuw evenementenbeleid

Het nieuwe evenementenbeleid van de gemeente Zwolle heeft gevolgen voor Festival Tussenland, dat eerder Festival Zwolle Unlimited heette. Dit festival kreeg altijd een vaste bijdrage van de gemeente van zo’n 75.000 euro, maar dat is nu niet meer zeker. Het festival dat zo’n drie ton kostte had een goede balans tussen subsidie, fondsen, sponsors en publieksinkomsten, maar die is verstoord geraakt. De gemeente heeft het subsidiebedrag nooit verhoogd, ook niet toen de organisatie daarom vroeg. En door de coronacrisis zijn de kosten ook nog eens flink gestegen. Dat gaat dus niet langer.

Het was een flinke domper voor Festivalplatform Zwolle Unlimited. Zonder dat ze het zagen aankomen, verloren ze hun status als kernevenement in de zomer van 2022. De gemeente Zwolle had een nieuw evenementenbeleid bedacht: de Zwolse culturele basisinfrastructuur (Zwolse BIS). Daarin kregen alleen Proto, Stadsfestival en Bevrijdingsfestival een plekje. De rest moest het doen met het reguliere evenementenbeleid, dat in juli 2023 nog strenger werd. Er was een maximum van 45.000 euro per evenement en je mocht maar voor twee evenementen subsidie aanvragen. “Dat is voor ons onwerkbaar”, zegt Bults van Festivalplatform Zwolle Unlimited. Zwolle Unlimited organiseert juist meerdere evenementen per jaar, die elkaar versterken en artiesten laten groeien. “Voor ons grote festival Tussenland krijgen we nu nog geen euro per bezoeker van de gemeente. Met dit alles neemt de gemeente Zwolle ons als evenementenorganisator alle wind uit de zeilen”

Wethouder betreurt het einde van festivals

Wethouder Monique Schuttenbeld baalt enorm van het stoppen van Festivalplatform Zwolle Unlimited. Ze vindt het een groot verlies voor de cultuur in de stad.“Ik ben erg geschrokken van het bericht. Het is zo ongelooflijk jammer dat deze festivals wegvallen voor de stad. We hebben inderdaad ons beleid aangepast en dat blijkt voor Festivalplatform Zwolle Unlimited niet meer passend te zijn. Ik kan me heel goed het dilemma voorstellen waarin Rob Bults en de organisatie zitten en respecteer dan ook hun beslissing. Ik heb van hen begrepen dat dit geen besluit is geweest van vandaag op morgen. Ik had het graag eerder willen weten. Als gemeente vinden wij het belangrijk dat cultuurmakers aan de slag kunnen in de stad. Ik denk dat we als gemeente ook naar onze eigen rol moeten kijken en heel goed moeten luisteren wat hier speelt en wat nodig is voor de stad. Hoe heeft dit kunnen gebeuren en hoe gaan we hiermee om? Ik heb daarover gesproken met Rob Bults en ik wil komende weken daarover graag verder in gesprek. Vanuit het diepst van mijn hart: ik vind het heel zonde voor de stad.”

Triest einde voor Festival Tussenland: 50.000 bezoekers

Het is een triest einde voor Festival Tussenland, dat na veertien jaar ophoudt te bestaan. Het festival trok elk jaar tienduizenden bezoekers die genoten van circustheater, storytelling en wereldmuziek. Het festival was ook een belangrijke plek voor cultuurmakers, vrijwilligers en mensen met een kleine beurs. Bults, de organisator, vindt het onbegrijpelijk: “De financiële drempel voor cultuur, die we in Nederland bijna voor alle cultuur hebben, betekent in veel gevallen voor mensen met een beperkt budget: geen cultuur. Maar cultuurbeleving zorgt voor cultuurparticipatie, wat weer zorgt voor persoonlijke ontwikkeling, wat zorgt voor veerkracht en sociale cohesie en begrip voor elkaar, als burgers in deze maatschappij. Ik vind het onvoorstelbaar dat de gemeente niet de financiële consequentie neemt voor het toegankelijk houden van kunst en cultuur, en voor een veerkrachtige samenleving op lange termijn”. Ook het team van productieleiders en programmeurs, en de vele theatermakers, storytellers en andere artiesten, zonder uitzondering kleine culturele zelfstandigen, moeten afscheid nemen van de festivals en evenementen van het festivalplatform, en dat gaat hem aan het hart. En dan nog die grote groep vrijwilligers, de trouwe helden. “Zwolle wil een dynamische stad zijn, die juist die creatieven nodig heeft, voor die andere blik, de innovatieve gedachte. Zwolle wil een positief vestigingsklimaat hebben voor culturele en creatieve makers, een innovatief ontwikkelklimaat en streeft naar meer sociale cohesie. Zwolle had met Festivalplatform Zwolle Unlimited een parel in huis met enorme toegevoegde waarde op al deze vlakken, maar ze heeft het niet willen zien. Tja, dan houdt het op een gegeven moment gewoon op.”

Rob Bults heeft aangegeven, met zijn bedrijf Top of the Hill/Productiehuis De Verhalenboot, dat hij runt samen met Kitty Peetoom, actief te blijven als creatieve maker, evenementenorganisator en opleider van nieuwe kunstenaars.

Gerelateerde artikelen

Back to top button